Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 15.03.2014

Prawa konsumenckie: Polak wie, że je ma, ale nie umie z nich korzystać

O znajomości praw konsumenckich w naszym kraju można powiedzieć tyle, że owszem Polacy wiedzą, że je mają, ale kompletnie nie potrafią z nich korzystać.
Nawet, gdy składamy reklamację, słyszymy, że produkt jest dobry, tylko się popsuł, bo źle go używaliśmy.Nawet, gdy składamy reklamację, słyszymy, że produkt jest dobry, tylko się popsuł, bo źle go używaliśmy.Glowimages.com

- Nasza świadomość konsumencka jest bardzo niska, mówiła na antenie Radiowej Jedynki Małgorzata Cieloch, rzeczniczka UOKiK, która przedstawiła w popołudniowym magazynie gospodarczym najnowsze badania Urzędu.

Polacy nie umieją korzystać ze swoich praw

Prawo, które określa nasze prawa jest - jest tylko pytanie, czy nas rzeczywiście chroni w kontaktach z producentem lub przedstawicielem handlowym?

– I tak, i nie. Chroni nas tylko wtedy, kiedy umiemy z niego korzystać – stwierdza Cieloch.

Niestety, jak wynika z badań, które zostały przeprowadzone na zlecenie UOKiK, ok. 60 proc. badanych ma świadomość, że istnieją prawa konsumenckie, ale gdy pytamy jak z nich skorzystać, to zaczynają się schody – konsumenci nie kojarzą podstawowych praw, np. prawa do reklamacji – mówi Cieloch.

Z 3 mln skarg osób poszkodowanych, które trafiły w ciągu ostatnich 10 lat do miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, tylko ok. 20 procent poszkodowanych nadal walczyło o swoje prawa, po odrzuceniu ich reklamacji przez producenta, czy sprzedawcę.

Producenci i handlowcy nie ułatwiają klientom zadania

- Producenci czy handlowcy wcale nie ułatwiają nam zadania. Nawet, gdy składamy reklamację, słyszymy, że produkt jest dobry, tylko się popsuł, bo źle go używaliśmy. A to oznacza, że nasze zastrzeżenia są kwestionowane. Wtedy, stojąc przed potężną grupą kapitałową nie powinniśmy ustępować – mówi Cieloch.

Do kogo możemy się skarżyć

- Są organizacje, które pomogą nam w walce o nasze prawa To 370 rzeczników konsumentów, którzy w Polsce działają od 15 lat. Można się do nich zwrócić o bezpłatną poradę prawną i to nie tylko gdy „mleko się wylało”, ale gdy zawieramy kontrakt np. z deweloperem. Ważne, aby korzystać z ich usług również wtedy, gdy decydujemy się na zakup czy podpisanie umowy – mówi Cieloch.

Ponadto, jak przypomina rzeczniczka UOKiK, jest jeszcze Federacja Konsumentów, jest Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, czyli dwie organizacje pozarządowe, które pomagają telefonicznie czy mailowo w dochodzeniu praw konsumentów.

Rzeczniczka podpowiada jednocześnie, że gdy jest spór - to warto się zgłosić do Inspekcji Handlowej, czyli 16 sądów polubownych.

Małgorzata Cieloch poinformowała również, że urząd bada rynek związany z produktami finansowymi łączącymi inwestycje z ubezpieczeniami. Jak stwierdziła, występuje tam wiele nieprawidłowości, i raport powinien wskazać w którym kierunku powinien iść ten rynek.

Krzysztof Rzyman