Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Anna Borys 20.03.2014

Chcesz zmienić bank? Sprawdź, na co uważać

W ubiegłym roku 18 tysięcy użytkowników zmieniło swoje dotychczasowe banki. Aby to zrobić, często trzeba podać hasło i login do konta. Takie działanie może pozbawić nas praw do reklamacji.
Chcesz zmienić bank? Sprawdź, na co uważaćGlow Images/East News
Posłuchaj
  • – Dzisiaj konto powinno być szyte na miarę –mówił w PR24 w rozmowie z Dominikiem Olędzkim dr Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich.
Czytaj także

W Polsce istnieje 20 milionów rachunków internetowych – w tym 10 milionów aktywnych rachunków, na których przeprowadzono co najmniej jedną operację. – Polacy są coraz bardziej świadomi, a bankowcy życzyliby sobie więcej takich operacji –mówił w PR24 dr Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich. Zmiana banku bardzo często wiąże się ze zmianą miejsca zatrudnienia, czy też miejsca zamieszkania. Zdarza się też tak, że bank oferuje nam mniej korzystniejsze warunki i rozwiązania.

Od 4 lat banki załatwiają formalności

Od 2010 roku to nowy bank, do którego przenosimy swój rachunek zobowiązany jest do załatwienia za nas wszystkich formalności.  Jest łatwiej, ponieważ banki mają kompatybilne systemy, które stawiają na bezpieczeństwo swoich klientów i pieniędzy na kontach. Około 30 banków korzysta z systemu Ognivo. Miesięcznie około 1500 osób przy pomocy tego systemu przenosi swoje konta – a cała procedura może trwać do 7 dni.  Dr Przemysław Barbrich podkreśla, że to termin maksymalny. Możliwe jest załatwienie wszystkich formalności wcześniej.

Przeniesienie konta w kilka minut

W ostatnim czasie jeden z banków oferuje błyskawiczne przeniesienie konta, które  ma zająć kilka minut. Problem polega na tym, że bank wymaga od klientów podania swojego loginu i hasła ze starego banku.  Wato jednak pamiętać o umowach, które podpisywaliśmy. Znajdziemy w nich zapis o poufności takich danych i w przypadku niespodziewanej sytuacji nasza reklamacja może zostać odrzucona.

Kontakt z doradcą

Klienci doceniają kontakt z doradcą. Przy bezpośredniej rozmowie w banku, klienci czują się pewniej i wiedzą z kim rozmawiają.  Takie spotkanie daje możliwość dobrania idealnego konta. – Dzisiaj konto powinno być szyte na miarę – dodaje  dr Barbrich. Konto należy dobrać do swoich potrzeb, żeby koszty prowadzenia konta nie były zbyt wysokie, a możliwości jakie nam oferuje, dostosowane do naszych potrzeb.

Związek Banków Polskich pracuje nad nowym systemem

Związek Banków Polskich pracuje nad  nowym systemem, który ma ułatwić przenoszenie konta. Ma być to miejsce dla zainteresowanych banków, gdzie gromadzone będą dane klientów. Klient, który będzie chciał przenieść rachunek z jednego do drugiego, będzie musiał jedynie wskazać nowy bank. Całą operacją przenoszenia konta zajmą się same banki.  W nowym systemie na pewno nie będzie trzeba podawać danych dotyczących loginu i hasła.

Inny bank – ten sam numer konta?

Na dziś taka operacja jest niestety niemożliwa. Dr Przemysław Barbrich zapowiada, że Związek Banków Polskich zajmie się tą propozycją i jeżeli będzie zainteresowanie tego typu usługą, to być może zostanie ona wprowadzona.  Wcześniej trzeba też sprawdzić jakie są możliwości techniczne i ile taka operacja mogłaby kosztować. Podobne udogodnienia wprowadzono już w telefonii komórkowej. Zmieniając operatora, nie musimy zmieniać numeru telefonu – być może w przyszłości podobnie będzie z numerami rachunków bankowych.

Olędzki Dominik, abo