Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 29.07.2014

Cydr: piwo ma mocnego konkurenta na rynku

W 2013 r. w Polsce sprzedano 2 mln litrów cydru. W tym roku może to być od kilku do kilkunastu razy więcej.
Cydr: piwo ma mocnego konkurenta na rynkuGlow Images/East News
Posłuchaj
  • Dlaczego cydr ma w Polsce wielką przyszłość mówi Robert Ogór z firmy Ambra SA /Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.

W 2013 roku na polski rynek weszło dziesięciu producentów cydru i choć sama produkcja ilościowo była niewielka, to zarówno eksperci jak sami producenci są zgodni, że przed cydrami jest wielka przyszłość.

Jak mówi jeden z producentów tego trunku, Robert Ogór z firmy Ambra SA w  rozmowie z  Elżbietą Mamos, Polska ma doskonałe warunki do wytwarzania tego napoju z produkcją 3 mln ton jabłek, czyli tyle, ile Hiszpania ma winogron.

Fiskus nie lubi polskiego cydru >>>

- Pomyśleliśmy, że skoro oni nie eksportują owoców, tylko wino, to dlaczego my nie mielibyśmy robić tego samego z cydrem – mówi Robert Ogór. W dodatku badania konsumenckie wykazały, że Polacy są zainteresowani tym trunkiem. - Zaczęliśmy w lipcu ubiegłego roku i od tego czasu sprzedaliśmy 800 tys. litrów cydru i to bardzo dobra prognoza. Liczymy, że uda się nam dojść do 2 proc. konsumpcji piwa, a ta wynosi 3,5 mld litrów rocznie.

Moda na cydr to globalny trend. Według Rabobanku, jego spożycie w Europie Zachodniej w ciągu najbliższej dekady wzrośnie o 50 procent. Najlepszym przykładem jest Wielka Brytania, tu od lat 80. sprzedaż cydru wzrosła pięciokrotnie, przeciętny Brytyjczyk wypija rocznie 9 litrów tego trunku.

Elżbieta Mamos, jk