Zysk europejskich linii będzie słabszy z powodu wysokich kosztów m.in. infrastrukturalnych.
Głównym powodem obniżenia prognozy jest spowolnienie gospodarcze w Chinach oraz obciążenia podatkowe przewoźników.
- Linie lotnicze starają się rozwijać, inwestując m.in. we flotę, mimo utrzymującej się słabej rentowności przewoźników, a także obciążeń podatkowych, które - przewiduje się - że w tym roku osiągną 121 mld dolarów - jest to wzrost z 113 mld dol. w 2013 r. Oczekuje się, że linie lotnicze w tym roku uzyskają 18 mld dol. zysku netto - powiedział na konferencji prasowej Tyler.
W Dausze, w Katarze, odbywa się 70. Walne Zgromadzenie Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych.
Więcej pasażerów niż w 2013 roku
Jak powiedział Tyler, przychody ze sprzedaży biletów w tym roku osiągną 746 mld dol., co stanowić będzie 1 proc. światowego PKB. Według prognozy linie lotnicze przewiozą w br. 3,3 mld pasażerów - to wzrost o 5,9 proc. w porównaniu do 2013 r.
- Lotnictwo jest katalizatorem wzrostu gospodarczego. Stwarza miejsca pracy i zapewnia wpływy z turystyki, co przekłada się na wzrost światowej gospodarki. Jednak same linie lotnicze pozostają obciążone wysokimi podatkami, co pogarsza ich rentowność. Przewoźnicy w tym roku średnio zarobią na jednym bilecie ok. 5,42 dol. Istnieje pewna niezgodność pomiędzy wartością, jaką daje przemysł lotniczy dla gospodarki, a korzyściami jakie z tego powodu generuje - powiedział Tyler.
Najwięcej zarobią linie Ameryki Północnej
Zgodnie z prognozą linie lotnicze Ameryki Północnej zarobią w tym roku najwięcej - 9,2 mld dol. Według marcowej prognozy było to 8,6 mld dol.
- Linie lotnicze w Europie nadal są obciążone wysokimi kosztami regulacyjnymi i infrastrukturalnymi. Oczekuje się, że region ten wygeneruje zysk netto w wysokości 2,8 mld dol. w tym roku - czytamy w prognozie. Według marcowych przewidywań miało to być 3,1 mld dol.
Co czeka pasażerów linii lotniczych w 2014 roku >>>
PAP, awi