Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 10.08.2014

Dlaczego polskie firmy powinny pamiętać o Szanghaju

– W Szanghaju organizowane jest rocznie ponad 300 wielkich imprez targowych o znaczeniu ogólnoświatowym – mówi Andrzej Pieczonka, kierownik Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Konsulatu Generalnego RP w Szanghaju. Jak podkreśla, przez cały rok to miasto wyznacza trendy i kierunki w handlu i współpracy gospodarczej z wieloma krajami
Polskie stanowisko targowe na targach gier komputerowych China Joy w Szanghaju.Polskie stanowisko targowe na targach gier komputerowych China Joy w Szanghaju.Sylwia zadrożna
Posłuchaj
  • O Szanghaju - mieście targowym , stwarzającym wielkie szanse współpracy dla polskich firm mówi Andrzej Pieczonka, kierownik Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Konsulatu Generalnego RP w Szanghaju. /Sylwia Zadrożna, PR24/.
Czytaj także

Polskie firmy starają się korzystać z tych możliwości na coraz szerszą skalę, ale to co najlepsze – jeszcze przed nami. – Coraz aktywniejsze są polskie przedsiębiorstwa reprezentujące sektor turystyczny, wyposażenia wnętrz czy biżuterii, mówi Pieczonka.

Dotychczas w eksporcie do Chin dominowały surowce i maszyny

Pytany, jakie polskie produkty mają największe szanse na chińskim rynku odpowiada, że przez wiele lat nasz eksport był bardzo tradycyjny, o profilu surowcowo-maszynowym.

Jak Chińczycy polowali w Szanghaju na polskie firmy komputerowe

Chińczycy chcą dobrej i bezpiecznej żywności

– I nadal eksportujemy na ten rynek dużo miedzi, nawozów, maszyn dla sektora energetycznego i górniczego, ale coraz więcej pojawia się wysoko przetworzonej żywności – mówi Pieczonka. Szczególnie w ostatnim czasie Chińczycy zaczynają przywiązywać coraz większą wagę do bezpiecznej i dobrej jakościowo żywności. Dlatego, jak podkreśla, polska żywność może stanowić bardzo istotny element naszego eksportu.

Polska żywność dostępna w Szanghaju w Tesco i w pierwszym polskim sklepie

Polskie produkty docierają do tutejszych sklepów poprzez sieci globalne – takie jak Tesco czy Carrefour. Od kilku tygodni działa w Szanghaju polski sklep detaliczny.

Polacy to artyści

Polacy postrzegani są w Chinach jako artyści, stąd duża szansa dla produktów związanych z rękodziełem. Takim największym przebojem jest polska biżuteria z bursztynu. Coraz więcej widać w chińskich sklepach polskiej ceramiki i szkła.

Wielki polski przebój – jachty i katamarany

Pieczonka zwraca uwagę, że przebojem stają się polskie jachty, są już podpisane pierwsze kontrakty na dostawę z Polski katamaranów.

Chinki dostrzegły też polskie kosmetyki.

Zaczyna się rozwijać turystyka targowa

Coraz większe znaczenie ma turystyka, w tym turystyka targowa. Coraz więcej Chińczyków jeździ do polski na targi. Stąd jak zauważą Pieczonka, na pewno z życzliwym przyjęciem spotkałaby się oferta LOT-u, który myśli o uruchomieniu połączenia z Szanghajem.

Jak zauważa, przyszłość i rozwój rozwoju współpracy gospodarczej z Chinami zależy już nie tylko od wielkich firm, które w Państwie Środka już są, ale od małych i średnich przedsiębiorstw. Stąd poleca portal gochina.gov.pl, wydziały promocji przy konsulatach w Pekinie i Szanghaju.

Sylwia Zadrożna