Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Anna Wiśniewska 23.08.2014

Rosyjskie embargo: spotkanie dot. pomocy dla branży transportowej bez rezultatu

Zakończyło się spotkanie przewoźników w Ministerstwie Skarbu. Na razie bez rezultatów. Następne - w środę w resorcie infrastruktury.
Rosyjskie embargo: spotkanie dot. pomocy dla branży transportowej bez rezultatuflickr/ Scania Group
Posłuchaj
  • Prezydent Światowej Unii Transportu Drogowego Janusz Łacny o sytuacji polskich przewoźników (IAR)
  • Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek: najważniejszym problemem branży jest niezdolność do regulowania zobowiązań leasingowych i kredytowych (IAR)
  • Tadeusz Wilk ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych o spotkaniu ws. pomocy dla firm transportowych dotkniętych rosyjskim embargiem (IAR)
Czytaj także

Przewoźnicy domagają się pomocy rządu w związku z rosyjskim embargiem na europejskie produkty. Ich zdaniem, branża znalazła się w dramatycznej sytuacji. Jak powiedział Tadeusz Wilk ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, piątkowe spotkanie miało charakter przygotowawczy. Na konkrety przewoźnicy oczekują w środę w ministerstwie infrastruktury.
Jak zaznaczył Tadeusz Wilk, przewoźnicy oczekują pomocy finansowej dla firm, które zakupiły tabor, by przewozić towary na Wschód. Jak wyjaśniał, takie zakupy dokonywane były w formie leasingu czy też za środki uzyskane z kredytów. Obecnie firmy te mogą stracić płynność finansową, jeśli wciąż będzie brak zleceń na przewozy towarów do Rosji.

"Transport ważnym elementem polskiej gospodarki"

Transport to jedna z najbardziej uznanych w Europie gałęzi polskiej gospodarki dlatego państwo musi ją wspomóc - uważa Janusz Łacny. Prezydent Światowej Unii Transportu Drogowego powiedział, że w ostatecznym rozrachunku interwencja państwa odbędzie się z korzyścią dla budżetu.
Janusz Łacny zauważył, że niefunkcjonująca ciężarówka nie przynosi praktycznie żadnych dochodów, a w przypadku jeżdżącego auta państwo uzyskuje przychody w postaci akcyzy i podatku VAT od paliwa czy opłat drogowych.

Rosyjskie embargo bije w polski transport: milionowe straty, będą rekompensaty? >>>
Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek podkreśla, że najważniejszym problemem branży przy tak drastycznym spadku przychodów jest niezdolność do regulowania zobowiązań leasingowych i kredytowych. Przewoźnicy obawiają się, że wkrótce banki i firmy leasingowe zaczną odbierać im samochody. Dlatego tak ważne jest wsparcie państwa, na przykład poprzez kredyty lub gwarancje Bank Gospodarstwa Krajowego.

Janusz Piechociński, wicepremier, minister gospodarki: Rosjanie próbują rozszerzyć embargo na tranzyt.

Źródło: TVN24/x-news

IAR, awi