Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Borys 25.09.2014

Nowe prawa konsumentów. Lepsza ochrona dla klientów, problemy dla przedsiębiorców

Przedsiębiorcy szykują się do wejścia w życie nowej ustawy o prawach konsumenta. Zacznie obowiązywać 25 grudnia. Nowe prawo wprowadzi wiele istotnych zmian m.in. w zasadach zakupów na odległość oraz poza lokalem przedsiębiorcy. Dla konsumentów te przepisy oznaczają więcej praw i lepszą ochronę, dla przedsiębiorców więcej problemów.
Nowe prawa konsumentów. Lepsza ochrona dla klientów, problemy dla przedsiębiorcówGlow Images/East News
Posłuchaj
  • UOKiK we wrześniu przeprowadza akcję informacyjną dla przedsiębiorców, (a w październiku także dla organizacji konsumenckich) na temat nowych przepisów, które mają wejść w życie 25 grudnia o prawach konsumenta. Same firmy muszą się przygotować do tych przepisów, bo mogą one być dla nich problematyczne. O sprawie w Porannych rozmaitościach radiowej
Czytaj także

Polskie firmy od dłuższego czasu przygotowują się do tej zmiany - mówi Magdalena Piech z Konfederacji Lewiatan. – Do czasu wejścia w życie tej ustawy przedsiębiorcy mają czas na wyjaśnienie wszelkich wątpliwości dotyczących nowych przepisów i wypracowanie procedur.

Obowiązek potwierdzenia umowy

Zmiany dotyczą m.in. obowiązku potwierdzania umowy, zawartej przez telefon, na piśmie bądź przy wykorzystaniu tzw. trwałego nośnika. W praktyce, nawet dla konsumenta, który sam zwraca się z prośbą o umożliwienie dostępu do jakiejś usługi albo zmianę oferty z której korzysta, obowiązek potwierdzania umowy zawartej przez telefon na trwałym nośniku lub na piśmie, może uniemożliwić skorzystanie z tej usługi. Firmy staną przed trudnym wyborem: albo muszą założyć, że konsument dośle  to potwierdzenie i świadczyć usługę nie mając pewności czy konsument to uczyni, narażając się na realne straty, albo mogą usztywnić swoje stanowisko i nie świadczyć usługi przed zawarciem umowy.

Nowe zasady reklamacji

Innym problemem są reklamacje. Wiążą się one ze zmianą trybu reklamacyjnego, jaki ta ustawa wprowadziła. Firmy mają problem z tym jak realizować reklamacje w sytuacji, gdy konsument od razu przy ujawnieniu się drugiej wady produktu, może odstąpić od umowy. Wcześniej próbowano produkt naprawić, a dopiero potem odstępowano od umowy. Przedsiębiorcy obawiają się, że nowe prawo będzie zachęcało konsumentów do nadużyć, ponieważ będą mogli już przy drugiej usterce żądać zwrotu pieniędzy za towar, który tak naprawdę da się naprawić. Co więcej, w przypadku pralki czy lodówki są małe szanse, że taki produkt uda się ponownie sprzedać.

Elżbieta Szczerbak, ula