Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 06.11.2014

Koszyk cen: Supermarkety szukają swojego miejsca między dyskontami a hipermarketami

Jak twierdzą eksperci rynku handlowego supermarkety szukają swojej tożsamości, starając się przyciągnąć klientów z hipermarketów i dyskontów. To oznacza, że muszą walczyć z jednej strony szerokością oferty a z drugiej cenami. Jak pokazują najnowsze badania Koszyka cen dlahandlu.pl w kategorii cen supermarketom udało się zbliżyć swoją politykę cenową do dyskontów.
Koszyk cen: Supermarkety szukają swojego miejsca między dyskontami a hipermarketamiGlow Images/East News

Monitoring z październiku pokazuje, że sieci supermarketów Piotr i Paweł, Intermarche czy Polomarket mają ceny na poziomie sieci dyskontowych Aldi czy Netto.

A oto pełne porównanie cen 50 produktów w 5 popularnych sieciach supermarketów pod koniec października 2014 roku:

W ostatni weekend za Koszyk 50 produktów w Piotrze i Pawle płaciliśmy od 267,81 zł w Lublinie do 269,54 zł na Górnym Śląsku. Miesiąc temu ceny wahały się od 269,67 zł w Lublinie do 271,52 zł na Górnym Śląsku. W Piotrze i Pawle tańsze obecnie były cytryny, kiełbasa podwawelska i pomarańcze. Podrożały zaś pomidory.

W sklepach Intermarche można było zrobić zakupy 50 produktów od 268,24 zł na Górnym Śląsku do 279,16 zł w Bydgoszczy. Pod koniec września ceny wahały się od 275,18 zł na Górnym Śląsku do 286,21 zł w Trójmieście. Obecnie potaniał schab, cytryny i pomarańcze. Podrożał zaś ser gouda.

W Polomarkecie w ostatni weekend te same zakupy można było zrobić płacąc od 271,42 zł w Trójmieście do 271,72 zł w Bydgoszczy. Miesiąc temu ceny w sklepach z tym szyldem były niemal identyczne i wynosiły odpowiednio od 271,44 zł na Górnym Śląsku do 272,52 zł w Bydgoszczy. W Polomarkecie potaniały cytryny ale podrożały pomidory, papryka czy kawa Tchibo.

Z kolei sieć Stokrotka zaproponowała 50 produktów z Koszyka w cenie od 276,05 zł w Trójmieście do 277,99 zł w Bydgoszczy. Miesiąc temu ceny w tej sieci oscylowały wokół 286-287 zł. Obecnie tańsze są w Stokrotce cytryny, a promocja obowiązuje na dżem Łowicz, pastę Colgate czy kurczaka.

W sieci Alma Koszyk 50 produktów w ciągu ostatniego weekendu kosztował od 277,18 zł w Trójmieście do 280,27 zł na Górnym  Śląsku. Pod koniec września w Almie obowiązywały ceny od 272,55 zł w Poznaniu do 279,81 zł w Warszawie. W Almie tańsze były obecnie cytryny i banany, droższe zaś pomidory, papryka i pomarańcze.

Koszyk cen dlahandlu.pl uwzględnia ceny 50 produktów brandowych, a jedynie w przypadku ich braku rynkową cenę średnią dla danego produktu. W wypadku, gdy produkt występuje w sklepie w innej gramaturze niż przyjęta w projekcie i podana na stronie, cena jest przeliczana do wskazanej wielkości, np. 1 litr, 1 kilogram, 450 g w przypadku wędlin, itp.

Badanie wykonano w weekend 31 października - 2 listopada 2014 roku.

/