Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 24.12.2014

Seniorzy coraz chętniej korzystają z Internetu. Potrzebna jednak edukacja

O tym, że komputer i Internet to nie tylko narzędzia dla młodych, przekonuje się coraz więcej seniorów. W Polsce w ciągu dziesięciu lat dziewięciokrotnie wzrosła liczba osób po 60. roku życia, które korzystają z Internetu.
Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjne Glow Images/East News
Posłuchaj
  • O tym, jak seniorzy korzystają z Internetu, mówił w radiowej jedynce gość Porannych rozmaitości: Łukasz Kiczma, wiceprzewodniczący Rady Izby Gospodarki Elektronicznej /Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Czytaj także

Coraz mniej dziwi widok babci czy dziadka rozmawiających z wnuczkami przez Skype’a czy robiących zakupy przez Internet. Ma to także odzwierciedlenie w statystykach.

- W 2005 roku osób ok. 2 proc. wszystkich korzystających z Internetu to były osoby powyżej 60. roku życia, w 2012 roku było to już ok. 10 proc. - mówi Łukasz Kiczma, wiceprzewodniczący Rady Izby Gospodarki Elektronicznej.
Seniorzy wykorzystują Internet do komunikacji oraz zakupów
Najczęściej seniorzy wykorzystują Internet do komunikacji z rodziną i rówieśnikami. Stąd rosnąca popularność wśród nich portali społecznościowych.

Jak dodaje ekspert, oprócz tego Internet służy seniorom także do robienia zakupów.
- Seniorzy najczęściej przez Internet kupują książki, odzież, płyty, filmy, również bilety do kina czy teatru – mówi Łukasz Kiczma. – Świąteczne zakupy seniorzy także robili przez Internet. Co ciekawe z ich deklaracji wynika, że najwięcej pieniędzy zostało przeznaczonych na zakup sprzętu RTV/AGD. Była to średnio kwota 450 zł. Zadeklarowali również, że ok. 370 zł wydają na meble lub wystrój swojego mieszkania. Ok. 118 zł przeznaczają na odzież i akcesoria. Dopiero na produkty farmaceutyczne i spożywcze wydają średnio ok. 109 zł – dodaje.

Niezbędna walka z wykluczeniem cyfrowym

Mimo tego, że seniorzy przekonują się do aktywność w sieci, nadal stanowią zaledwie 11 proc. wszystkich internautów.
Walce z wykluczeniem cyfrowym wśród osób powyżej 60. roku życia służyć mają takie inicjatywy jak np. program Latarnicy, w którym wolontariusze uczą osoby starsze, jak korzystać z sieci. Również na Uniwersytetach Trzeciego Wieku odbywają się zajęcia edukujące seniorów w tym zakresie.

/

Justyna Golonko, awi