Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Anna Wiśniewska 26.01.2015

Przewoźnicy po rozmowach ws. niemieckiej płacy minimalnej: jest nadzieja

Minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak spotkała się w poniedziałek z przedstawicielami przewoźników. Szefowa MIR przedstawiła działania resortu w związku z niemieckimi przepisami o płacy minimalnej dla firm transportowych wykonujących przewozy przez Niemcy. Transportowcy są zadowoleni z rozmów.
Kłopoty nie omijają branży transportowej. Niemiecka płaca minimalna oraz rosyjskie embargo wciąż są problemem. Jest jednak kolejny, związany z polskimi przepisamiChodzi o tzw. ryczałt za nocleg.Kłopoty nie omijają branży transportowej. Niemiecka płaca minimalna oraz rosyjskie embargo wciąż są problemem. Jest jednak kolejny, związany z polskimi przepisami Chodzi o tzw. ryczałt za nocleg.Glow Images/East News
Posłuchaj
  • Zdaniem Jana Buczka ze związku przewoźników, zapisy o płacy minimalnej w Niemczech nie powinny dotyczyć transportowców (IAR)
  • Rzecznik ministerstwa infrastruktury i rozwoju Piotr Popa zapowiada negocjacje ze stroną niemiecką (IAR)
Czytaj także

Od 1 stycznia w Niemczech obowiązuje ustawa o płacy minimalnej; stawka za godzinę, która dotyczy zarówno Niemców, jak i obywateli innych państw pracujących w tym kraju, wynosi co najmniej 8,50 euro. Według władz w Berlinie stawka minimalna obowiązuje również kierowców z firm transportowych spoza Niemiec. W praktyce każda firma transportowa, której samochód przejeżdżałby tranzytem przez terytorium Niemiec, musiałaby płacić swoim kierowcom odpowiednio wysokie stawki.
Płaca minimalna w Niemczech: Polska i kraje UE kontratakują >>>
- Minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak poinformowała w poniedziałek w Warszawie przedstawicieli branży przewoźników o dotychczasowych działaniach resortu w związku z wprowadzeniem przez Niemcy ustawy o płacy minimalnej. Szefowa MIR mówiła też o planowanym na czwartek w Berlinie spotkaniu z niemieckim ministrem transportu i infrastruktury cyfrowej Alexandrem Dobrindtem oraz o piątkowych rozmowach ministra pracy Władysława Kosiniaka-Kamysza z jego odpowiedniczką Andreą Nahles - powiedział rzecznik MIR Piotr Popa.
Rzecznik dodał, że Wasiak przekazała też, że rozmawiała w ubiegły piątek z niemieckim ministrem transportu i infrastruktury cyfrowej Alexandrem Dobrindtem. - Minister podkreśliła wówczas wagę problemu i zastrzeżenia strony polskiej co do zakresu stosowania przez stronę niemiecką ustawy o płacy minimalnej - zaznaczył Popa.

Nowe prawo w Niemczech. Kierowcy z wszystkich krajów muszą tam dostawać 8,5 euro za godzinę.

Źródło: TVN Turbo/x-news
Rozmowę telefoniczną ws. polskich przewoźników przeprowadził także w piątek Kosiniak-Kamysz z Nahles. Polski minister zwrócił się z prośbą o interpretację zakresu stosowania niemieckich regulacji, szczególnie do transportu międzynarodowego i tranzytu. Z kolei w Warszawie na ten temat premier Ewa Kopacz rozmawiała z wicepremierem, ministrem gospodarki Januszem Piechocińskim i komisarz UE ds. rynku wewnętrznego Elżbietą Bieńkowską. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów informowała po spotkaniu, że sprawa sektora transportu drogowego jest obecnie jednym z najważniejszych zadań polskiego rządu.

Transportowcy: dobrze, że rozmawiamy

– Z dużym zadowoleniem przyjmujemy, że pani minister Maria Wasiak zajęła się tym problem. Cieszymy się, że doszło do takiego spotkania, bo lepiej rozmawiać bezpośrednio niż przesyłać sobie pisma. Szkoda tylko, że tak późno resort zajął się tą sprawą - powiedział przewodniczący Organizacji Pracodawców Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński.
Dodał, że minister Wasiak poprosiła przedstawicieli przewoźników, aby przesłali jej do środy analizy prawne i ekonomiczne skutków obowiązywania tego prawa dla polskich przewoźników. - Tak też zrobimy - dodał Wroński.
KE chce od Niemiec wyjaśnień ws. nowych przepisów
KE zwróciła się do rządu niemieckiego o wyjaśnienia w sprawie zgodności nowych regulacji z prawem UE. KPRM podała, że KE rozważy skrócenie terminu odpowiedzi rządu niemieckiego do końca lutego.
Zasadnicze wątpliwości KE dotyczą nie samego wprowadzenia w Niemczech płacy minimalnej, która w UE obowiązuje już w 22 państwach, ale zasadności stosowania tych przepisów do transportu, tranzytu i kabotażu na terenie Unii.
Zastrzeżenia zgłasza coraz więcej państw europejskich
Pytania w tej sprawie skierowała do Komisji nie tylko Polska, ale też dwanaście innych państw Unii: Słowacja, Czechy, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Słowenia, Chorwacja, Litwa, Estonia, Portugalia, Hiszpania i Irlandia. Ich przedstawiciele spotkali się w piątek w Brukseli z urzędnikami dyrekcji generalnych Komisji Europejskiej ds. transportu i ds. zdrowia.
Jak poinformowano po spotkaniu, padł m.in. postulat, by stosowanie budzących kontrowersje przepisów zostało zawieszone do czasu wyjaśnienia, czy są one zgodne z prawem UE. - Zmontowaliśmy (...) wielki blok krajów i gospodarek, przewoźników i przedsiębiorców, którzy podobnie jak my widzą w tym rozwiązaniu potężne zagrożenie, ale też mechanizm przekreślający dotychczasowy dorobek wspólnotowego, jednolitego rynku europejskiego - powiedział dziennikarzom w Warszawie wicepremier Piechociński.

Przewoźnicy boją się utraty konkurencyjności

Zdaniem Jana Buczka ze związku przewoźników, zapisy dotyczące płacy minimalnej nie powinny dotyczyć transportowców. Argumentuje on, że firmy przewozowe nie zatrudniają kierowców na terenie Niemiec. Ciężarówki przejeżdżają przez ten kraj tranzytem, bądź zostawiają ładunek i wracają do Polski.

Transportowcy przekonują, że jeśli polskie firmy musiałyby płacić niemiecką stawkę, przestałyby być konkurencyjne i wiele z nich upadłoby. Średnia, polska stawka kierowców przewożących ładunki to 12 złotych za godzinę pracy.

Rząd zapowiada negocjacje ze stroną niemiecką
W czasie rozmów, minister zapowiedziała działania, które mają doprowadzić do pomyślnych dla przewoźników rozwiązań. Rzecznik resortu Piotr Popa zapowiada negocjacje ze stroną niemiecką. Do spotkania z tamtejszym ministrem transportu ma dojść w najbliższym czasie.
Resort radzi polskim przewoźnikom, by zgłaszali wszystkie incydenty i problemy związanie z obowiązującymi w Niemczech przepisami. Do ministerstwa wpłynęło dotychczas kilka skarg przewoźników.

Niemiecka płaca minimalna uderzy w polskich przewoźników.

Źródło: TVN24/x-news

IAR/PAP, awi