Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 04.03.2015

Rekruterzy na cenzurowanym. Jak oceniają ich kandydaci do pracy?

Wielu poszukujących pracy ma duże zastrzeżenia do rekruterów, czyli fachowców, których zadaniem jest przecież pozyskiwanie nowych pracowników, a zatem również pomoc w zdobywaniu zatrudnienia.
Posłuchaj
  • O tym, jak kandydaci do pracy oceniają rekruterów mówiła w radiowej Jedynce, w audycji Poranne rozmaitości: Katarzyna Trzaska, specjalistka ds. marketingu z firmy eRecruitment Solutions /Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Czytaj także

Takie wnioski płyną z drugiej edycji badania "Candidate Experience", przeprowadzonego z inicjatywy Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.

-  Z drugiej edycji badania wynika, że ponad połowa kandydatów na pracowników pozytywnie ocenia przygotowanie rekruterów do prowadzenia rozmów. Natomiast nadal 34 proc. przebadanych uważa, że to przygotowanie odbiega od ideału i negatywnie oceniają kompetencje rekruterów. 8 proc. ankietowanych uważa natomiast, że rekruterzy zwykle są nieprzygotowani do rozmów i brakuje im specjalistycznej wiedzy dotyczącej stanowiska, na które rekrutują kandydatów - mówi Katarzyna Trzaska, specjalistka ds. marketingu z firmy eRecruitment Solutions, która zainicjowała powstanie Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.

Rekruter wizytówką firmy

Jak dodaje ekspertka, dane te są niepokojące.

- Jak każdy specjalista, który chce dobrze wykonywać swój zawód, również rekruter powinien poszerzać swoją wiedzę, ponieważ jest wizytówką firmy – podkreśla Katarzyna Trzaska. – Rekruter to najczęściej przedstawiciel firmy, z którym kandydat do pracy ma pierwszy kontakt zaraz po aplikowaniu na ogłoszenie o pracę. To, jakie wrażenie pozostawi po sobie rekruter, ma odzwierciedlenie w tym, jak będzie postrzegana cała firma przez tego kandydata i będzie to prawdopodobnie rzutowało też na postrzeganie produktów i usług tej firmy. Co ciekawe, taki stan rzeczy potwierdziło aż 46 proc. przebadanych kandydatów – dodaje.

Czego należy wymagać od rekrutera?

Jak wyjaśnia Katarzyna Trzaska, od rekrutera należy wymagać przede wszystkim wiedzy z obszaru HR, czyli znajomości nowoczesnych technik, narzędzi, metod rekrutacji, ale nie tylko.

- Specjalistyczna wiedza dotycząca samej firmy, charakterystyki branży, do której rekrutuje, wiedza o stanowisku, na które rekrutuje również jest istotna. Możemy tutaj dodać wiedzę o rynku pracy, o zachodzących zmianach w społeczeństwie, ponieważ ma to odzwierciedlenie w tym, jakie zachowania, potrzeby mają kandydaci – dodaje ekspertka.

By zmienić m.in. postrzeganie rekruterów, powstała Akademia Przyjaznej Rekrutacji, która działa  od końca stycznia bieżącego roku. W jej ramach, wiedzę zdobywa już ponad 1000 osób.

Dariusz Kwiatkowski, awi

/