Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek z Konfederacji Lewiatan popiera taką inicjatywę. Lewiatan już od dawna mówi, że taka agencja powinna powstać.
Lewiatan przygotował kilka lat temu projekt przekształcenia PAIiIZ w podobną agencję
̶ Kilka lat temu przygotowaliśmy nawet taki projekt ustawy, która miała przekształcić obecnie funkcjonujący PAIiIZ, pomagający inwestorom zagranicznym, w instytucję wspierającą polskich eksporterów i inwestorów inwestujących za granicą – mówi ekspertka.
00:31 Starczewska-Krzysztoszek o agencji eksportu_11083984_2015-12-09T11-46-15.000.mp3 Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek: ważne aby nowa agencja wsparła polskich eksporterów i inwestorów szukających szansy na rynkach zagranicznych.
Dlatego, jak deklaruje, z radością wita tę inicjatywę, ale jak zaznacza, po czynach ich poznamy.
Oby nowa agencja pomagała, a nie tylko służyła do zatrudniania nowych osób
̶ Ważne aby była to efektywna instytucja, a nie taka, która da szanse na zatrudnienie kolejnych osób i wydanie pieniędzy – podkreśla Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Polska potrzebuje jednej agencji proeksportowej
Jakub Kurasz z PWC uważa, że agencja i koordynacja wsparcia naszego eksportu jest potrzebna, bo dzisiaj mamy zbyt dużo instytucji, które się tym zajmują.
I wymienia – mamy ministerstwo gospodarki, MSZ, PARP, PAIiIZ.
00:49 Kurasz o agencji eksportu_11083998_2015-12-09T11-46-15.000.mp3 Jakub Kurasz: to powinna być jedna agencja koordynująca wsparcie na całym świecie.
̶ To bardziej sprowadzało się do konkurowania między nimi, zamiast realizacji wspólnego planu działania – mówił ekspert.
Hiszpania stworzyła z 20 agencji, jedną instytucję wspierającą eksporterów tego kraju na całym świecie
Jak podkreśla, taka agencja jest bardzo potrzebna i daje przykład Hiszpanii, gdzie z ok. dwudziestu różnego agent proeksportowych stworzono jedną, prowadzącą programy wsparcia na całym świecie.
Liczy się tez wsparcie dyplomacji i przedstawicieli polskich władz
̶ Warto wspomniec o tzw. ekonomizacji dyplomacji, czyli wsparciu polskich placówek dyplomatycznych, prezydenta, rządu, podczas wizyt zagranicznych – mówi Adam Grzeszak z Polityki.
00:45 Grzeszak o agencji eksportu_11084025_2015-12-09T11-46-15.000.mp3 Adam Grzeszak: warto też pamiętać o wsparciu polskich interesów gospodarczych podczas zagranicznych wizyt, prezydenta czy rządu.
Podkreśla, że możemy tu również czerpać z doświadczeń innych krajów, i tak jak one promować polskie firmy i produkty przy okazji oficjalnych wizyt.
Tym bardziej, że w niektórych krajach wsparcie polityczne jest wręcz niezbędne, aby przedsiębiorcy mogli tam zacząć działać. Przykładem są Chiny i niedawna wizyta Prezydenta Andrzeja Dudy.
Jak dodaje Adam Grzeszak, warto zapytać też samych przedsiębiorców, czego oni potrzebują.
Sylwia Zadrożna, jk