Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 24.05.2016

Rząd uderza w paliwowych oszustów. Do budżetu trafią miliardy złotych

Uszczelnienie poboru podatku VAT w związku z obrotem paliwami, to cel projektu noweli ustawy o podatku od towarów i usług, którą zajmował się rząd.
Posłuchaj
  • Jak rząd zamierza uderzyć w paliwowych oszustów pakietem paliwowym, wyjaśnia w radiowej Jedynce wiceminister finansów, Wiesław Jasiński. /Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Czytaj także

Pomóc w ograniczeniu oszustw ma między innymi pakiet paliwowy.

Szczelniej w obrocie wewnątrzwspólnotowym

̶  Dokładnie chodzi o uszczelnianie rynku paliw płynnych w obszarze wewnątrzwspólnotowego obrotu paliwami - tłumaczy wiceminister finansów Wiesław Jasiński.

Zmiana trzech ustaw

Jak wyjaśnia, pakietem paliwowym zmieniane są trzy ustawy – o podatku od towarów i usług, podatku akcyzowym i ustawa prawo energetyczne.

̶  W ustawie o VAT zmieniamy obowiązki zarejestrowanego odbiorcy i składu podatkowego, wprowadzamy obowiązek zapłaty podatku przy wprowadzaniu paliwa, a nie przy jego sprzedaży. Zarejestrowani odbiorcy i składy podatkowe staną się płatnikami VAT – mówi Wiesław Jasiński.

Handel tylko dla podmiotów z adresem

Ważna zmiana dotyczy też możliwości uzyskiwania koncesji na obrót paliwami ciekłymi za granicą.

̶  W ustawie o podatku akcyzowym spowodujemy, że klientami zarejestrowanych odbiorców i składów podatkowych będą tylko i wyłącznie podmioty posiadające status krajowego podatnika VAT, wiec posiadające adres zamieszkania w naszym kraju oraz przedsiębiorstwa zagraniczne posiadające oddziały w Polsce – mówi wiceminister.

Resort dzięki swoim działaniom chce odzyskać nawet dwa i poł miliarda złotych rocznie.

̶  Pakiet paliwowy, nowe rozwiązania na walkę z szarą strefą cieszą branżę paliwową, mówi Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

 Jak dodaje, VAT najbardziej ciąży na procederze, i jeśli udałoby się uszczelnić obrót paliwami w kraju, to te dwa i pół miliarda udałoby się odzyskać.

Dodatkowo rząd chce też uszczelnić system koncesjonowania. Bo jeszcze kilka lat temu szarą strefę w handlu paliwami szacowano na ok. 3 mld zł. Obecnie mówi się, że to już nawet 10 mld.

̶  Traci branża, traci też Skarb Państwa, zyskują przestępcy, tłumaczy Krzysztof Romaniuk.

Justyna Golonko, jk