Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Borys 21.06.2016

Eksport żywności rośnie, ale mamy jeszcze dużo do zrobienia

Produkty spożywcze znad Wisły podbijają serca konsumentów na całym świecie, ale podbój nowych rynków nie jest łatwy. Na pewno potrzebne jest wsparcie rządu.
Posłuchaj
  • O przeszkodach w eksporcie krajowych produktów do Chin w Audycji Agro-Fakty radiowej Jedynki (Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Nadal zdecydowana większość polskiej żywności trafia do krajów Unii Europejskiej, to jednak alternatywą bez której nasz eksport nie może istnieć są rynki trzecie -uważa Andrzej Gantner dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

- Zdobywamy kolejne kraje, ale możemy powiedzieć, że to jest nadal bardzo mało w stosunku do naszych potencjalnych możliwości. Na rynek chiński eksportujemy za około 170 mln USD, a na rynek czeski wysyłamy towary o wartości 1 200 mln euro. Zatem porównując potencjały obu tych rynku, wielkość populacji, to można powiedzieć, że na rynku chińskim jesteśmy w ilościach śladowych – uważa gość.

Bariery i problemy

Przed nami wiele wciąż do zrobienia, tym bardziej, że rynki takie jak chiński, indyjski czy wietnamski, nie są łatwe do zdobycia.

- Myślimy o Korei i Japonii. Problemem są bariery fitosanitarne i weterynaryjne, które tam funkcjonują. Każdy zakład, który chce tam sprzedawać musi zdobyć konkretny certyfikat i spełnić dodatkowe wymagania, co nie jest wcale łatwe. To wszystko hamuje szybkie wchodzenie na tamte rynki – wyjaśnia gość. 

Kluczowa rola rządu

Tym bardziej potrzebne jest większe wsparcie polskich eksporterów, czyli sprawna dyplomacja gospodarcza -podkreśla Marek Kłoczko wiceprezes Krajowej Izby Gospodarczej.

- Nie wyobrażam sobie dużych kontaktów w krajach takich jak Chiny lub Indie bez wsparcia rządu. Sektor rolno-spożywczy, by eksportować wymaga zezwoleń fitosanitarnych, a te z kolej wynikają z kontaktów międzyrządowych, negacji umów o warunkach dopuszczenia na zagraniczne rynki – przekonuje ekspert.

W ostatnich latach widać jednak większą aktywność polskiej dyplomacji gospodarczej, zwracają uwagę eksperci. Szczególnie po wprowadzeniu przez Rosję embarga m.in. na produkty z polski.

Ostatnio też, wicepremier Mateusz Morawiecki zapowiedział uruchomienie programu wsparcia eksportu dla małych i średnich firm z jednym z banków. Zaznaczył, że będzie to elementem planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju.

Elżbieta Szczerbak, abo