Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 21.10.2016

Na rynku sprzedaży internetowej dużo się dzieje. Skorzystają klienci?

Najpierw gigantyczna transakcja i sprzedaż największego portalu aukcyjnego w naszym kraju za miliardy złotych, a kilka dni później światowy gigant sprzedaży internetowej jedną nogą wkracza do Polski. W ostatnim czasie wiele zadziało się na polskim rynku e-commerce - z czego te zmiany wynikają i jakie mogą być ich konsekwencje?
Posłuchaj
  • O zmianach na rynku e-commerce w Polsce mówili w radiowej Jedynce: Agnieszka Durlik z Krajowej Izby Gospodarczej, Edyta Kochlewska, redaktor naczelna portalu DlaHandlu.pl i profesor Mariusz Trojanowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Rynek sprzedaży internetowej dynamicznie rozwija się na całym świecie - w Europie i w Polsce, mówi profesor Mariusz Trojanowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

- Twarde dane pokazują, że ten udział sprzedaży internetowej w sprzedaży detalicznej w ogóle ma bardzo wysoką dynamikę. Ten wzrost jest jednym z największych w całej Europie. Polska wypada tutaj bardzo pozytywnie – podkreśla ekspert.

Allegro sprzedane za blisko 13 mld zł

Allegro, największy w Polsce portal aukcyjny, został sprzedany za niebagatelną sumę prawie 13 miliardów złotych. To olbrzymia transakcja, komentuje Agnieszka Durlik z Krajowej Izby Gospodarczej.

- Ciekawi ta cena Allegro, zwłaszcza z uwagi na to, że nie jest to jedyny podmiot na rynku. Mamy tutaj sporą konkurencję ze strony chińskich czy amerykańskich firm. To pokazuje, że polski rynek handlu elektronicznego dalej wydaje się być rynkiem nadziej na duże zyski – uważa rozmówczyni Jedynki.

Polska wersja językowa Amazona

Z kolei Amazon, światowy gigant w handlu internetowym, udostępnił niemiecką wersję portalu także w języku polskim. Te wszystkie transakcje zadziały się w jednym czasie, zaznacza profesor Trojanowski.

- Z jednej strony Allegro jest sprzedane, a z drugiej strony Amazon otwiera się na polskich konsumentów. Nie umiem powiedzieć, bo nie mam takich informacji, czy te działania są skoordynowane, czy nie. Natomiast ich współwystępowanie daje do myślenia – mówi ekspert. – Wejście Amazona na polski rynek nie jest pełne. To stworzenie części tego serwisu w języku polskim, ale funkcjonującej na stronach niemieckich – dodaje.

Polski rynek e-commerce atrakcyjny dla inwestorów

Polski rynek e-commerce jest bardzo atrakcyjny, mówi Edyta Kochlewska, redaktor naczelna portalu DlaHandlu.pl.

- Mamy już wszystko: infrastrukturę, punkty odbioru, jesteśmy przyzwyczajeni do każdej formuły płatności: kartami, gotówką, oraz to, czego nie ma wiele krajów: prawie 40 mln chętnych do kupowania w Internecie  - wymienia ekspertka.

Zmiany korzystne dla konsumentów

Na tych zmianach na rynku e-commerce mogą zyskać klienci.

- Dla konsumentów wydaje się, że tego typu ruchy oznaczają coś dobrego. Może się poprawić jeszcze bardziej zabezpieczenie transakcyjne klienta, szybkość dostawy, pewność tej dostawy lub jeszcze inne jakościowe elementy ofert internetowych – przewiduje profesor Trojanowski.

Eksperci zaznaczają, że coraz więcej osób decyduje się na zakupy w  zagranicznych sklepach internetowych, a to za sprawą łatwiejszych procedur dotyczących między innymi reklamacji i zwrotu towarów.

Nie tylko Amazon postanowił wejść na rynek polski, ale także Allegro zdecydowało się na udostępnienie naszym zachodnim sąsiadom - niemieckojęzycznej strony - co też zdaniem ekspertów - oznacza próby ekspansji na zagraniczne rynki.

Dominik Olędzki, awi