Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Anna Wiśniewska 07.03.2017

Szef Toyoty w Europie: Polska ważnym centrum technologii hybrydowych

Polska będzie ważnym centrum dla technologii hybrydowych w Europie – podkreślił prezes europejskiego oddziału Toyoty Johan van Zyl. Zwrócił jednocześnie uwagę na perspektywy stojące przed wodorem, jako źródłem energii.
Toyota PriusToyota PriusWikimedia Commons

- Niedawno ogłaszaliśmy, że będziemy produkować dodatkowe technologie hybrydowe w Polsce czyli przekładnie do tego typu napędów – to kolejny krok w naszym rozwoju. Oczywiście, patrząc na nasze ambicje dotyczące wdrażania tych technologii w Europie, logika będzie podpowiadać, że musimy myśleć o lokalizowaniu kolejnych elementów rozwiązań hybrydowych. Mamy trzy fabryki – jedną w Wielkiej Brytanii, oraz dwie w Polsce, która jako kraj będzie dla nas bardzo ważnym centrum – podkreślał van Zyl.

Odniósł się tym samym do ogłoszonego jesienią ubiegłego roku planu inwestycyjnego w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach. Chodzi o produkcję nowoczesnych przekładni do napędów hybrydowych, która ruszy w Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu pod koniec 2018 roku oraz o nowe silniki benzynowe, które poszerzą asortyment produkowany w Toyota Motor Industries Poland w Jelczu-Laskowicach w 2017 i 2019 roku.

Jak informował koncern, w związku z tym, że oba zakłady – poprzez wytwarzanie silników benzynowych – będą realizowały podobny profil produkcji, zostaną one połączone w jedną organizację. Połączenie będzie sfinalizowane z końcem obecnego roku finansowego, tj. 31 marca 2017 roku, a nowa firma przyjmie nazwę Toyota Motor Manufacturing Poland.

Powołało „Radę Wodorową”

Podczas ostatniego Światowego Forum Ekonomicznego w Davos 13 koncernów energetycznych, motoryzacyjnych i przemysłowych powołało „Radę Wodorową”. Jej członkowie chcą w ciągu pięciu lat przeznaczyć 10 mld euro na rozwój technologii wodorowej. Wśród sygnatariuszy była również Toyota, która oferuje już na niektórych rynkach samochód z ogniwami wodorowymi.

- Celem powołania rady jest promocja wykorzystania wodoru w skali światowej. Jeśli spojrzymy na zaangażowane w projekt firmy, to dostrzeżemy, że są to jedne z największych koncernów na świecie. Wszystkie wysiłki członków rady mają prowadzić do stworzenia "społeczeństwa wodorowego", ponieważ wiele osób utożsamia cały czas tę technologię tylko z samochodami wodorowymi – nie o to tu chodzi. Wodór może zastąpić inne źródła energii – tłumaczył szef europejskiego oddziału Toyoty. Dodał, że w ostatnich latach można było dostrzec zdecydowane działania wielu instytucji naukowych, które skoncentrowały swoje badania na wodorze, jako źródle energii odnawialnej.

- Oczywiście wierzę, że samochód wodorowy jest najbardziej ekologicznym rodzajem auta – dodał. Jak przekonują członkowie rady, wodór to czysty i bezpieczny nośnik energii, który może być wykorzystywany jako paliwo w motoryzacji lub surowiec w przemyśle, a także może służyć do przechowywania energii na dużą skalę. Można go wytwarzać z użyciem elektryczności pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych oraz z ubogich w węgiel paliw kopalnych, a jego użycie nie powoduje żadnych emisji.

PAP, awi