Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Adam Kaliński 09.01.2018

Połowa przedsiębiorców nie ma awaryjnych planów działania w przypadku, gdy klient nie płaci

Prawie połowa polskich firm nie sprawdza kontrahentów przed zawarciem transakcji. 41 proc. nie chce współpracować z dłużnikami, a 45 proc. gotowa jest im cokolwiek sprzedać wyłącznie za gotówkę.

Z badania „Audyt windykacyjny”, przeprowadzonego przez Keralla Researach na zlecenie Kaczmarski Inkasso wynika, że aż 8 na 10 firm w naszym kraju ma kłopoty z odzyskiwaniem należności.

Bez planu B

Połowa przedsiębiorców nie posiada awaryjnych planów działania w przypadku, gdy klient nie płaci. Najczęściej czekają tydzień i dzwonią do niego lub wysyłają sms-y z przypomnieniem.

Przedsiębiorcy potwierdzają, że odzyskiwanie należności to poważny problem utrudniający im funkcjonowanie na rynku, a jednocześnie przyznają, że są bardzo powściągliwi w sprawdzaniu klientów, którym sprzedają towar lub usługę z odroczonym terminem płatności.

Weryfikuje ich 53,6 proc. firm. Z tego jedna trzecia robi to tylko wobec nowych kontrahentów, a 8 proc. gdy wartość zamówienia jest wysoka. Tylko 12 proc. przedsiębiorców prześwietla wszystkich kontrahentów. I ci ostatni sporadycznie uskarżają się na zatory płatnicze.

Nie wypada sprawdzać klienta

Jak skomentował Jakub Kostecki, prezes Kaczmarski Inkasso – "wśród wielu przedsiębiorców utarło się przekonanie, że klienta sprawdzać po prostu nie wypada i mówią to także ci, którzy wielokrotnie mieli kłopoty z późniejszym odzyskaniem pieniędzy".

Porównując wnioski z badania „Audyt windykacyjny” z 2015 r. z najnowszymi z 2017 r. widać, że o 10 proc. wzrósł odsetek firm, które mają problemy z uzyskaniem zapłaty za sprzedane towary i wykonane usługi. Obecnie 81 proc. firm boryka się z tym problemem.

Krajowy Rejestr Długów, ak, NRG