Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Michał Dydliński 21.02.2018

UOKiK dopatrzył się nieprawidłowości u firm sprzedających prąd

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że trzy firmy sprzedające energię elektryczną wprowadzali klientów w błąd. Przedsiębiorstwa zobowiązały się już do wypłacenia rekompensaty pieniężnej klientom i umorzenia wcześniejszych opłat.

Jak czytamy w komunikacie UOKiK, nieprawidłowości polegały na tym, że przedstawiciele handlowi proponowali aneks do umowy i obniżenie rachunków za prąd. Okazało się, że konsumenci podpisali umowy z nowymi firmami i płacili większe rachunki.

Kontrolę wszczęto na podstawie skarg, które spływały do urzędu. Ich autorzy twierdzili, że zostali wprowadzeni w błąd przez firmy Novum, Energetyczne Centrum oraz Energa-Obrót. Podczas wizyt w domu przedstawiciele tych firm przedstawiali się jako reprezentanci dotychczasowych dostawców energii elektrycznej. Informowali że konieczna jest zmiana umowy, a jako powody przedstawiali m.in. konieczność aneksowania kontraktu, zmiany przepisów prawa, czy likwidację obecnego sprzedawcy energii. Zapewniali przy tym, że rachunki będą niższe, a przedstawiciele Energetycznego Centrum straszyli nawet, że brak podpisu skutkować będzie wyłączeniem prądu. Po pewnym czasie okazywało się, że w rzeczywistości konsumenci podpisali umowę z nowym przedsiębiorcą, a zamiast obiecywanych korzyści finansowych musieli co miesiąc opłacać wyższe rachunki za energię elektryczną.

UOKiK stwierdził także nieprawidłowości z związane z dokumentami i nie podawaniem przez firmy istotnych informacji, np. o dodatkowych opłatach.

Firmy naprawią szkody

Po wydaniu decyzji UOKiK-u firmy zobowiązały się do naprawienia szkód i zaniechania tych praktyk. Energetyczne Centrum, Novum i Energa-Obrót mają wypłacić klientom rekompensaty i umorzyć wszystkie koszty z tytułu rozwiązania umowy (lub umożliwić jej rozwiązanie). 

- Problem podszywania się akwizytorów pod dotychczasowych dostawców dotyczy głównie sprzedawców prądu, a także usług telekomunikacyjnych. Apeluję do osób starszych o ostrożność przy zawieraniu tego typu umów. Proszę pamiętać, że nie ma obowiązku podpisania umowy w obecności przedstawiciela handlowego. Lepiej poprosić o pozostawienie przez niego danych lub proponowanej umowy. Potem, przede wszystkim trzeba sprawdzić, z kim mamy do czynienia. Najlepiej zadzwonić pod numer telefon dotychczasowego sprzedawcy, który można znaleźć na fakturze i zapytać, czy to jego akwizytor był w naszym domu. Zachęcam też do składania reklamacji u przedsiębiorców, którzy wprowadzili nas w błąd. Skargi, które złożyli konsumenci mogą później stanowić podstawę kształtowania zobowiązań w decyzjach UOKiK - mówi prezes UOKiK Marek Niechciał.

Szczegóły sprawy można znaleźć pod tym adresem.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, UOKiK, md