Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Adam Kaliński 23.05.2018

Zerowa akcyza na CNG i LNG "da tej branży drugie życie"

Bardzo dobrą informacją nazwał wiceprezes ds. handlowych PGNiG Maciej Woźniak przyjęcie przez rząd projektu zakładającego wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na gaz ziemny CNG i LNG przeznaczony do napędu silników spalinowych.

Jak dodał Maciej Woźniak - wraz z ustawodawstwem dotyczącym paliw alternatywnych i obowiązkach z tego wynikających obniżenie akcyzy do zera "kreuje bardzo duża przestrzeń do rozwoju tego rynku". 

Zerowa stawka

Dodał, że PGNiG w ciągu ostatnich kilku miesięcy podpisał "kilka umów" na dostawy do przedsiębiorstw komunikacyjnych. "Mamy przesłanki, by myśleć o tym, że będziemy dostawcą tego paliwa do autobusów w Warszawie" - powiedział i skomentował: "To jest bardzo dobra informacja dla tego sektora, da tej branży drugie życie po kilku latach zastoju"

W komunikacie po wtorkowym posiedzeniu rządu napisano, że w ostatnich latach nasilił się problem z zanieczyszczeniem powietrza cząsteczkami pyłów pochodzącymi m.in. ze spalania paliw. 

"Gaz ziemny jest paliwem zawierającym ponad 90 proc. metanu, który w postaci sprężonej (CNG) lub skroplonej (LNG) nadaje się do napędzania niskoemisyjnych pojazdów, np. komunikacji miejskiej w centrach dużych miast. CNG zapewnia wyeliminowanie emisji substancji rakotwórczych, a także 99-proc. redukcję zadymienia i smogu oraz 40-proc. obniżenie poziomu hałasu.

Ekologiczne paliwo

Gaz ziemny (metan) zawiera na jednostkę energetyczną mniej związków węgla niż jakiekolwiek paliwa kopalne. Stąd emisja CO i CO2 w przypadku gazu jest mniejsza niż np. w przypadku benzyny czy oleju napędowego. Gaz ziemny jest jednym z najbardziej ekologicznych i ekonomicznych paliw silnikowych" - czytamy w komunikacie.

Przypomniano, że autobusy komunikacji miejskiej zasilane CNG jeżdżą w wielu polskich miastach m.in. w Mielcu, Warszawie, Słupsku, Tarnowie, Gdyni, Tychach i Zamościu, a w Rzeszowie jeździ nawet co piąty taki autobus.

PAP, ak, NRG