Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Adam Kaliński 23.10.2018

Unia Europejska liderem wśród odbiorców polskich towarów. Rośnie eksport

Po I półroczu 2018 r. polski eksport osiągnął wartość 107,6 mld EUR, poziom o 5,7% wyższy niż przed rokiem – wynika z analizy Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Sprzedaż towarów do Unii Europejskiej wzrosła o 6,1% (do 86,5 mld euro).

Spośród państw członkowskich aż do siedemnastu odnotowano szybszy niż przeciętnie wzrost eksportu polskich produktów. W tym do Irlandii o 21%, Chorwacji i Słowenii po 18% oraz Rumunii o 17%. Według najnowszej fali badania Bibby MSP Index ponad połowa naszych rodzimych firm prowadzi działalność eksportową.

Rośnie sprzedaż na główne europejskie rynki 

Liderem wśród odbiorców polskich towarów pozostają państwa należące do Unii Europejskiej. W bieżącym roku eksport do Niemiec wzrósł o 8,7%, Francji o 7,1%, Niderlandów o 5,8%, a Czech o 4,2%. Sprzedaż na pozostałe (pozaunijne) rynki rozwinięte gospodarczo zwiększyła się o 4,6%, do blisko 7,3 mld EUR. W ramach tej grupy krajów wrosła sprzedaż do USA (o ok. 8,6%), Norwegii (o ok. 15,4%) oraz Izraela (o 6,8%) – pokazują analizy Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

"Obrót towarów i usług z zagranicą pozwala zagospodarować ich nadwyżki w kraju pochodzenia. Stwarza również możliwości poznania nowości technicznych i technologicznych. Dzięki niemu powiększa się ponadto grono potencjalnych odbiorców produktów, a także możliwe jest podnoszenie ich cen w najzamożniejszych krajach. Eksport daje więc przedsiębiorcom szereg nowych możliwości do lepszego rozwoju firmy" – ocenił Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.

Obawy eksporterów

Sukcesy branży potwierdzają nastroje przedsiębiorców. Przeszło 30% badanych realizujących działalność eksportową przewiduje, iż w najbliższym czasie będzie ona osiągała coraz wyższe wartości – pokazuje Bibby MSP Index.

Największą obawą przedsiębiorców są wahania kursów walut – wskazuje 51% ankietowanych. Ponad 30% z nich odczuwa niepewność związaną z brakiem płynności finansowej, a 21% z pozyskaniem wiarygodnych informacji o zagranicznym kontrahencie.

ak, NRG