Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 03.01.2019

Koniec z bankructwami podwykonawców? Będzie comiesięczna waloryzacja kontraktów

Jest decyzja w sprawie kłopotów wykonawców i podwykonawców, narzekających na rosnące koszty przy realizacji kontraktów drogowych i kolejowych, które doprowadzają do bankructw wielu z nich. Resort infrastruktury zapowiada comiesięczną waloryzację nowych kontraktów.

Jak dodano, waloryzacja rozliczana będzie na podstawie realnie wykonanych robót budowlanych.

To efekt postulatów branży, a szczególnie wykonawców i podwykonawców kontraktów infrastrukturalnych, zgłaszających coraz większe problemy w związku z szybko rosnącymi kosztami. Dotyczą one tak rosnących cen materiałów budowlanych jak i kosztów robocizny, w związku z coraz większym brakiem rąk do pracy.

W czwartek w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury odbyło się spotkanie rady ekspertów, w której uczestniczyli członkowie kierownictwa resortu, przedstawiciele Prokuratorii Generalnej RP, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Głównego Urzędu Statystycznego oraz przedstawiciele środowiska wykonawców kontraktów drogowych i kolejowych.

Comiesięczna waloryzacja, rozliczana na podstawie realnie wykonanych prac

"Zgodnie z propozycjami, waloryzacja kontraktów będzie comiesięczna, rozliczana na podstawie realnie wykonanych robót budowlanych, wraz z wystawionym przejściowym świadectwem płatności" - poinformowano w komunikacie.

Maksymalna wysokość waloryzacji ma wynieść 5 procent

"Jej maksymalna wysokość wyniesie do 5 proc. kontraktu, a będzie ona obliczana na podstawie obiektywnych wskaźników makroekonomicznych, publikowanych przez GUS.

Odrębne „koszyki waloryzacyjne” dla inwestycji drogowych i kolejowych

Te dane posłużą do stworzenia tzw. „koszyków waloryzacyjnych”, odrębnych dla kontraktów kolejowych i drogowych. Wśród wskaźników branych pod uwagę w tworzeniu „koszyków” znajdą się m.in. ceny produkcyjne paliwa, stali, kruszywa, średnie wynagrodzenia pracowników branży i inflacja" - podano.

Waloryzacja dotyczy nowych kontraktów

Jak dodano, propozycje dotyczą waloryzacji nowych kontraktów, przygotowanych pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad i PKP Polskie Linie Kolejowe we współpracy z Prokuratorią Generalną RP, Głównym Urzędem Statystycznym, Urzędem Zamówień Publicznych i Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

− W związku z sytuacją gospodarczą, która w ub. roku zaistniała w sektorze budownictwa liniowego, kilka miesięcy temu podjęliśmy prace nad propozycjami dla branży" – powiedział, cytowany w komunikacie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

− Propozycje były wyczekiwane przez branżę budowlaną. Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych partnerów. Wiemy, że nie jest możliwe sprawne realizowanie inwestycji bez odpowiedniej polityki dotyczącej kontraktów. Modernizujemy polskie drogi i polską kolej. Dzisiejsze propozycje, przedstawione przez GDDKiA i PKP PLK są wyrazem dbałości o to, aby ta modernizacja mogła przebiegać sprawnie i bez zakłóceń" – dodał szef resortu.

NRG, PAP, jk