Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 16.03.2019

Eksport żywności: najważniejsza jest jakość, bezpieczeństwo oraz promocja

W 2004 roku, gdy Polska przystępowała do Unii Europejskiej, wartość eksportu żywności wyniosła 5,2 mld euro. W 2018 r. było to już ponad 29 mld euro.
Posłuchaj
  • Po ujawnieniu procederu dotyczącego nielegalnego uboju bydła, musimy wzmóc działania kontrolne, uważa Janusz Gołos - przewodniczący rady Stowarzyszenia Agro Biznes Klub. Jak podkreśla, trzeba koniecznie wprowadzić jednolity system kontroli./Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.

Taki wynik sytuuje branżę żywnościową wśród liderów polskiego eksportu, na trzecim miejscu po przemyśle elektromaszynowym i chemicznym.

Nie brak jednak problemów, których rozwiązanie jest warunkiem odnoszenia dalszych sukcesów. Mówiono o tym podczas VII Kongresu Eksporterów Przemysłu Rolno-Spożywczego, który odbył się w Warszawie.

W Polsce potrzebna jest jedna agencja zajmująca się bezpieczeństwem żywności

− Po ujawnieniu procederu dotyczącego nielegalnego uboju bydła, musimy wzmóc działania kontrolne, uważa Janusz  Gołos - przewodniczący rady Stowarzyszenia Agro Biznes Klub.

Jak podkreśla, trzeba koniecznie wprowadzić jednolity system kontroli, w przyszłości powinna działać tylko jedna agencja bezpieczeństwa żywnościowego, z uprawnieniami podobnymi do policyjnych.

Nakazem chwili jest też rozwijanie działań promujących polską żywność. To jeden z wniosków wynikających z dyskusji podczas Kongresu Eksporterów Przemysłu Rolno-Spożywczego, zorganizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Eksporterów.

Takiego zdania jest również Janusz Gołos -przewodniczący Rady Stowarzyszenia Agro Biznes Klub, który podkreśla, że promocja potrzebna jest szczególnie teraz, gdy w dodatku kończy się polska przewaga kosztowo-cenowa na rynku.

− Obecnie wytworzenie żywności w Polsce staje się coraz droższe – rosną koszty producentów, stąd promocja jest jednym z ważnych elementów utrzymania rynków zbytu – mówi gość radiowej Jedynki.

W przyjętym stanowisku uczestnicy VII-go Kongresu Eksporterów Przemysłu Rolno-Spożywczego wskazali między innymi na potrzebę wzmocnienia działań, jak to ujęto, dyplomacji ekonomicznej  na rzecz  wspierania rozwoju eksportu polskiej żywności.

Dariusz Kwiatkowski, jk