Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Adam Kaliński 20.03.2019

Mniej firm narzeka na zatory płatnicze

W I kwartale tego roku do 49 proc. spadł odsetek przedsiębiorstw, którym kontrahenci w ostatnich 6 miesiącach opóźnili płatności o ponad 60 dni - wynika z badania na temat zatorów płatniczych, przeprowadzanego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

Jak wskazano, najkorzystniej sytuacja przedstawia się w przemyśle, gdzie 43 proc. przedsiębiorstw doświadcza kłopotów z nieterminowością kontrahentów, a najsłabiej w budownictwie i transporcie - ponad 60 proc. ma problemy.

Optymiści i pesymiści

O ile jednak co trzecia firma budowlana liczy na poprawę sytuacji, to wśród firm transportowych co czwarta prognozuje, że będzie gorzej - podkreśliło BIG InfoMonitor.

- Udział firm zgłaszających problem faktur nierozliczonych przez odbiorców towarów i usług przez ponad 60 dni spadł w I kwartale br. do 49 proc. W analogicznym okresie 2018 r. było to 53 proc., a w ostatnim kwartale ub.r. nawet 54 proc - wyliczono.

Autorzy badania wskazują też, że o ile stopniał udział przedsiębiorstw oczekujących co najmniej dwa miesiące na spływ należności, to przybywa firm, które skarżą się, że ich odbiorcy spóźniają płatność w krótszym okresie - o ponad 30 dni.

Obecnie już niemal dwie na trzy firmy mają taki problem – wynika z badania.

Więcej klientów, więcej problemów z płatnością

BIG zwraca uwagę, że problemy z niesolidnością płatniczą odbiorców towarów i usług nie rozkładają się równomiernie wśród wszystkich przedsiębiorstw.

- Warto zwrócić uwagę, że z najczęściej z przeterminowaniami mają do czynienia firmy, które dostarczają towar czy usługi do większej liczby odbiorców. Te, które mają do 10 kontrahentów doświadczają kłopotów rzadziej - powiedział prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak.

PAP, ak, NRG