Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 29.03.2019

Autostrada A2 między Warszawą a Łodzią będzie szersza – dojdzie jeden pas w każdym kierunku

W piątek podpisano umowę w sprawie opracowania dokumentacji poszerzenia autostrady A2 o dodatkowe pasy ruchu od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego do Warszawy. Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk zapewnia, że autostrada w trakcie jej poszerzania będzie czynna.

Tym samym zawarto umowy na przygotowanie poszerzenia całej trasy na odcinku Łódź - Warszawa o długości 88 km.

Dla łódzkiego odcinka umowy A2, czyli od granic Łodzi do granicy województwa mazowieckiego, umowa została zawarta 11 marca tego roku.


. .

Przebudowa potrwa do 2025 r. i będzie kosztować 600 mln zł

Wykonawca ma zaprojektować dodatkowe pasy ruchu po wewnętrznych stronach obu jezdni istniejącej autostrady A2 na terenie woj. mazowieckiego na długości ok. 43 km.

Prace przygotowawcze będą prowadzone do 2021 roku, a budowa dodatkowych pasów może potrwać do roku 2025. Łączny koszt rozbudowy A2 może sięgnąć ok. 600 mln zł.

Rozbudowa ma zwiększyć bezpieczeństwo na tym odcinku autostrady

Zdaniem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, autostrada A2 między Łodzią a Warszawą dzięki poszerzeniu o jeden pas w każdym kierunku znowu będzie bezpieczną trasą.

− Autostrada A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą powoli zaczyna wyczerpywać swoje możliwości techniczne. Autostrada będzie na powrót bezpieczna i przyjazna dla kierowców. Musimy zrobić wszystko, aby zapobiec tej liczbie zdarzeń, wypadków drogowych, które na tym odcinku (Łódź-Warszawa - PAP) mają miejsce, a wynikają z dużego obciążenia tej drogi, dochodzącego na niektórych odcinkach już do 60 tys. pojazdów na dobę - powiedział Adamczyk.

− Rząd Prawa i Sprawiedliwości dotrzymuje słowa, realizujemy te przedsięwzięcia, które uczynią polskie drogi drogami bezpiecznymi, te przedsięwzięcia, których oczekują Polacy, których oczekują użytkownicy naszych dróg - dodał szef resortu infrastruktury.

Rząd już w grudniu 2018 r. deklarował, że zajmie się bezpieczeństwem na tym odcinku autostrady

Minister przypomniał, że rząd o problemie autostrady A2 i niebezpieczeństwach wynikających z nasilenia ruchu na tej drodze mówił już w ubiegłym roku i w grudniu 2018 roku złożył deklarację, że przygotuje analizy dotyczące rozbudowy A2 między Łodzią a Warszawą.

− Potwierdzeniem tego jest podpisana umowa na prace techniczne przygotowujące do poszerzenia autostrady A2 - powiedział Adamczyk.

A2 z warszawy do Pruszkowa z 4 pasami ruchu, dalej do Łodzi – z trzema pasami

Docelowo A2 będzie miała od Warszawy do Pruszkowa dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do Łodzi będzie miał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu.

Koncepcję poszerzenia odcinka autostrady A2 pomiędzy Warszawą a granica województwa łódzkiego opracuje za 3,4 mln zł spółka Transprojekt Gdański. Ta sama firma wykona koncepcję techniczną na poszerzenie autostrady A2 o trzeci pas od Łodzi do granicy z województwem mazowieckim. Wartość tego kontraktu to 2,48 mln zł.

Do 30 czerwca zostanie zlikwidowany nieczynny Punkt Poboru Opłat Pruszków          

Rozpoczęła się już likwidacja nieczynnego Punktu Poboru Opłat (PPO) Pruszków na A2, który powoduje zakłócenia w płynności ruchu. Usunięte zostały wyspy dzielące, które miały służyć jako infrastruktura do poboru opłat od samochodów osobowych.

Prędkość na tym odcinku, ze względów bezpieczeństwa, jest ograniczona do 40 km/h, co przy dużym natężeniu ruchu powoduje zakłócenia w płynności ruchu.     

− Po likwidacji PPO Pruszków uzyskamy przepustowość i płynność ruchu, przy jednoczesnym zachowaniu pełnych standardów bezpieczeństwa ruchu drogowego – powiedział p.o. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.

Po wykonaniu oznakowania poziomego i ustawieniu barier kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Ruch będzie odbywał się płynnie, bez ograniczenia prędkości tak jak obecnie. Zakończenie robót zaplanowano na 30 czerwca 2019 r.

PAP, jk