Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Adam Kaliński 03.01.2019

Rewolucja na A2. Droga będzie szersza

Autostrada A2 z Warszawy do Łodzi zostanie poszerzona. Rozbudowę trasy o dodatkowe pasy ruchu zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Dodał, że decyzja ta była oczekiwana przez kierowców.

Kończy się przepustowość A2

- Ruch na autostradzie A2 pomiędzy Warszawą i Łodzią już teraz zbliża się do wartości granicznych dla obecnego przekroju, a w najbliższych latach spodziewany jest dalszy stopniowy jego wzrost. Spowoduje to, że w perspektywie kilku najbliższych lat może dojść do wyczerpania przepustowości tej trasy. To połączenie będzie miało także bardzo istotne znaczenie w kontekście planów realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dlatego podjęliśmy decyzję o rozbudowie tego odcinka A2 do trzech pasów ruchu w każdą stronę - powiedział minister infrastruktury.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła już postępowanie przetargowe, mające na celu wyłonienie wykonawców dokumentacji projektowej dla dobudowy trzeciego pasa ruchu na odcinku autostrady A2 od Łodzi do Warszawy. Inwestycja polegać będzie na dobudowie trzeciego pasa ruchu od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków, a na odcinku węzeł Pruszków – węzeł Konotopa czwartego pasa ruchu.

Łatwiejsza podróż na trasie Warszawa-Łódź

Dobudowa będzie realizowana po wewnętrznych stronach obu jezdni autostrady A2, z wykorzystaniem szerokiego pasa rozdziału przewidzianego podczas budowy autostrady pod przyszłe poszerzenie. Inwestycja pozwoli na dostosowanie parametrów technicznych autostrady A2 do istniejącego i prognozowanego natężenia ruchu, zwiększenie przepustowości i usprawnienie połączenia drogowego pomiędzy Warszawą a Łodzią.

Prace przygotowawcze będą prowadzone maksymalnie do 2021 roku. Ich koszt jest szacowany na około 7 mln zł. Budowa dodatkowych pasów została przewidziana na okres nawet do 3 lat, z uwagi na to, że prace są planowane bez wyłączania odcinka z ruchu. Łączny koszt rozbudowy może wynieść ok. 600 mln zł.

Droga do Centralnego Portu Komunikacyjnego 

Autostrada A2 na odcinku z Łodzi do Warszawy będzie najważniejszą drogą dojazdową z obu miast do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Inwestycja ta jest planowana w gminie Baranów, około 40 kilometrów na zachód od Warszawy. 

Pierwsze przygotowania do obu inwestycji drogowych rozpoczną się na przełomie stycznia i lutego. W 2021 roku powinny się rozpocząć prace budowlane, a trzy lata później inwestycje zostaną zakończone. Centralny Port Komunikacyjny ma powstać w 2027 roku.

Rozbudowa A4

Minister infrastruktury przypomniał również, że GDDKiA w grudniu 2018 r. ogłosiła przetarg na opracowanie studium korytarzowego wraz z analizą techniczno-ekonomiczno-logistyczną rozbudowy lub budowy autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem i Krzyżową. 

Dodał, że w przypadku tej autostrady są rozpatrywane trzy warianty przebudowy. - Są one tak różne, że nie możemy mówić o dokładnych kosztach, kalkulowane są one w okolicach 4 mld zł - powiedział minister i poinformował, że pieniądze mają pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego.

Dodał, że jeden wariant przebudowy A4 przewiduje prace na obecnym śladzie, kolejny na nowym przebiegu, a trzeci jest kombinacją dwóch wskazanych wariantów.

IAR/PAP, ak, NRG