Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Michał Dydliński 09.10.2019

UOKiK wysłał list do operatorów komórkowych. Chodzi o ceny w reklamach

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów apeluje do operatorów telefonii komórkowej o rzetelne informowanie klientów o cenach produktów i usług, które są pokazywane w reklamach. Chodzi o takie sytuacje, w których główna cena w reklamie jest ceną z rabatem, którego uzyskanie jest uzależnione np. od zgody na marketing czy elektroniczną fakturę.
  • UOKiK: prezentowanie cen z rabatem tak jak cen standardowych to wprowadzanie konsumentów w błąd
  • Urząd wysłał listy do 10 operatorów i firm telekomunikacyjnych
  • Operatorzy mają czas na zmianę praktyk do końca roku

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wysłał w tej sprawie listy do 10 operatorów telefonii komórkowej i firm telekomunikacyjnych. Urząd w komunikacie wskazuje, że prezentowanie cen z rabatem jako standardowych jest niestety praktyką powszechną, choć to wprowadzanie klientów w błąd. 


telefon smartfon aplikacje 1200.jpg
Rejestracja telefonów na kartę. UOKiK sprawdzi operatorów

Reklamy telewizyjne, internetowe i radiowe, a także strony www firm, najczęściej eksponują bardzo atrakcyjne ceny usług. Jednak po przeczytaniu szczegółów, zapisów drobnym drukiem, okazuje się, że są to ceny zaniżone. Konsument może je uzyskać dopiero po rabacie, gdy zgodzi się na marketing lub wybierze e-fakturę. W niektórych przypadkach rabat za e-fakturę jest też uzależniony od terminowych płatności. W reklamach telewizyjnych dodatkowe warunki umieszcza się na dole ekranu, często są nieczytelne i widoczne przez tak krótki czas, że przeciętny konsument nie jest w stanie ich przeczytać. Nie wszyscy konsultanci rzetelnie o nich informują - czytamy w komunikacie UOKiK.

Rzetelna cena w reklamie

Tymczasem, jak podkreśla prezes Urzędu Marek Niechciał, konsument w czasie oglądania reklamy powinien otrzymywać jasną i czytelną informację o cenie oraz o warunkach nabycia produktu lub usługi. Jak dodaje, jeśli podawana jest cena po rabacie, to firmy powinny w sposób rzetelny o tym informować. 

Apel do firm

Z tego powodu, że takie praktyki stosuje większość dużych operatorów i telekomów, prezes UOKiK zaapelował do 10 z nich o zaniechanie takich praktyk i zmiany sposobu przedstawiania ceny w reklamach.

- Liczymy na to, że przedsiębiorcy pozytywnie odpowiedzą na nasz apel i zmienią sposób prezentowania cen. Skorzystają na tym konsumenci, którzy będą od początku jasno informowani, kiedy i za co zapłacą. Ważne jest, żeby każdy miał rzetelną informację o warunkach oferty. Jeśli firmy telekomunikacyjne nie dostosują się do naszych oczekiwań w wyznaczonym terminie, podejmiemy decyzję o wszczęciu postępowań. Mogą się one zakończyć karą nawet do 10 procent rocznego obrotu – mówi wiceprezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Firmy mają czas do końca roku na dostosowanie się do zaleceń UOKiK-u.

PolskieRadio24.pl, UOKiK, md