Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Adam Kaliński 04.11.2019

Polskie porty zarabiają coraz więcej. Utrzymaniu wzrostu posłużą nowe inwestycje

Rosną przeładunki w polskich portach, a transport morski staje się coraz ważniejszym źródłem dochodu budżetu. Rozbudowę i modernizację bazy portowej zakłada projekt "Programu rozwoju polskich portów morskich do roku 2030", który jest częścią "Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju" premiera Mateusza Morawieckiego. 

- Celem projektu jest dostosowanie oferty usługowej portów morskich do zmieniających się potrzeb rynkowych oraz stworzenie bezpiecznego i przyjaznego dla środowiska systemu portowego - mówił w radiowej Jedynce Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

- Oprócz rozbudowy portów zewnętrznych stawiamy również na rozwój żeglugi śródlądowej, która jest jedną z najbardziej ekologicznych form transportu - dodał wiceminister.

>>>[CZYTAJ WIĘCEJ] Polski Fundusz Rozwoju przejmie terminal kontenerowy w Gdańsku. To największy tego typu obiekt w basenie Morza Bałtyckiego

- Polskie porty morskie są w bardzo dobrej kondycji i gwałtownie zwiększają przeładunki - podkreślił Dominik Sipiński z Polityki Insight.

Jak zaznaczył, transport morski jest ważnym źródłem dochodu polskiego budżetu.

Największą inwestycją, która powstanie w oparciu o specustawę, będzie Port Centralny w Gdańsku. Koszt budowy może sięgnąć 12 mld zł. Port Zewnętrzny w Gdyni ma kosztować 4-5 mld zł, a koszt terminalu kontenerowego w Świnoujściu to 2-2,5 mld zł.

>>>[CZYTAJ WIĘCEJ] Światowe Dni Morza. Marek Gróbarczyk: chcemy pokazać potencjał polskiego wybrzeża

Na wszystkie inwestycje wskazane w planie finansowym "Programu rozwoju polskich portów morskich do roku 2030" trzeba będzie przeznaczyć blisko 40 mld zł.

Tomasz Matusiak, "Jedynka", PR24, akg