Koleje te obsługiwałyby planowany Centralny Port Komunikacyjny, którego głównym elementem będzie wielkie lotnisko.
Do CPK Kolejami Dużych Prędkości. Francuzi podzielą się z nami know-how
Wiceminister infrastruktury Marcin Horała poinformował niedawno, że na doradztwo przyznano unijne wsparcie w wysokości od 2,1 do 3 mln zł.
- Nasza współpraca będzie obejmowała konsultacje, w ramach których SNCF przedstawi m.in. rozwiązania i regulacje dotyczące KDP, uwzględniające specyfikę polskiego rynku - mówił wiceminister.
"Będzie napędzał naszą gospodarkę". Premier o Centralnym Porcie Komunikacyjnym
- W ramach projektu CPK chcemy również rozwinąć w Polsce Koleje Dużych Prędkości, których obecnie w nie mamy. Potrzebujemy więc partnera międzynarodowego, który ma doświadczenie w takich kolejach, z którym będzie można prowadzić dialog techniczny, wymieniać doświadczenia, pozyskać wiedzę na temat aspektów prawnych i organizacyjnych funkcjonowania takich kolei - dodał wiceszef resortu infrastruktury i nie wykluczył, że być może uda się przyciągnąć do Projektu CPK także innych partnerów.
Kiedy polskie pociągi pojadą szybciej? Członek zarządu PKP S.A. wyjaśnia
- Na całym świecie takich partnerów szukamy, ale SNCF będzie pierwszym europejskim partnerem, z którym będziemy prowadzić dialog i przygotowywać Polskę do wdrożenia, budowy i operowania Kolejami Dużych Prędkości - zaznaczył Horała.
Na współpracy z SNCF mógłby zyskać nie tylko Centralny Port komunikacyjny, ale też polskie koleje - PKP Intercity, PKP Polskie Linie Kolejowe, Instytut Kolejnictwa czy Urząd Transportu Kolejowego.
>>>[CZYTAJ WIĘCEJ] Budowa Kolei Dużych Prędkości. Pociągi będą osiągać 250km/h
- Współpraca z partnerem zagranicznym jest wskazana, ponieważ dotychczas w Polsce nie budowano KDP. Francja to ojczyzna TGV, czyli najszybszych kolei w Europie. Dla spółki CPK ma to znaczenie pierwszorzędne. Zależy nam na tym, żeby doprowadzić do uruchomienia systemu KDP we współpracy z najlepszymi w Europie - ocenia prezes CPK Piotr Nalepszak.
Przypomnijmy, że bardzo ważną częścią CPK będą inwestycje kolejowe, w tym węzeł kolejowy niedaleko lotniska i połączenia umożliwiające szybki przejazd między Warszawą a największymi miastami kraju.
Podczas budowy CPK powstanie ponad 1,6 tys. km linii - w pierwszej kolejności 140 km linii dużych prędkości, linia igrek, czyli Warszawa-CPK-Łódź oraz pierwszy fragment Centralnej Magistrali Kolejowej Północ z Korytowa (w rejonie Żyrardowa) do CPK.
Horała: są pierwsze firmy gotowe sfinansować CPK
Od 2000 r. UE zainwestowała 23,7 mld euro w infrastrukturę kolei dużych prędkości. Koleje te są wygodnym, bezpiecznym, elastycznym i zrównoważonym ekologicznie rodzajem transportu.
Pierwszym europejskim państwem, które uruchomiło linię kolejową dużych prędkości, były Włochy - linię Florencja–Rzym otwarto w 1977 r. Wkrótce potem Francja uruchomiła własne linie "Trains à Grande Vitesse" (TGV). Według stanu na koniec 2017 r. w UE istniało 9067 km linii dużych prędkości.
Europa.eu, PR24, akg