Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Adam Kaliński 18.02.2020

Zmiana w obliczaniu PKB, homologacja silników. Nowe projekty przyjęte przez rząd

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o sposobie obliczania wartości produktu krajowego brutto. Ma ona dostosować sposób obliczania PKB do przepisów dotyczących statystycznego podziału terytorialnego kraju.

W związku z nowelizacją nie zmienia się sposób obliczania wartości rocznego PKB. Prezes Głównego Urzędu Statystycznego będzie obliczał średnią wartość PKB na jednego mieszkańca za okres trzech ostatnich lat dla obszarów jednostek terytorialnych na poziomach: makroregionów, regionów i podregionów, zgodnie z klasyfikacją NUTS.

PAP Sejm obrady 1200.jpg
Sejm przyjął budżet na 2020 rok. Pęk: to bardzo duży i bardzo hojny budżet

>>>[CZYTAJ TAKŻE] Dziś zbiera się rząd. Zmiany w obliczaniu PKB jednym z punktów posiedzenia

Bruksela wprowadziła ten system, by usprawnić porównywanie danych pochodzących z różnych obszarów Unii Europejskiej. Klasyfikacja NUTS ma zastąpić nomenklaturę NTS obowiązującą dotychczas w polskich przepisach.

Inspekcja Ochrony Środowiska, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego i KAS będą nadzorowały rynek silników spalinowych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach - zakłada m.in. projekt ustawy, którą przyjął we wtorek rząd.

>>>[CZYTAJ TAKŻE] Rząd debatuje nad budżetem na 2020 rok

Chodzi m.in. silniki montowane w lokomotywach, statkach żeglugi śródlądowej, koparkach czy walcach - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu.

Projekt ustawy o systemach homologacji typu i nadzoru rynku silników spalinowych przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach dostosowuje polskie prawo do rozwiązań przyjętych w Unii Europejskiej.

Projekt zakłada, że homologacji silników przeznaczonych dla maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach będzie udzielał Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego. Wcześniej homologacji takiej udzielał Instytut Transportu Samochodowego.

>>>[CZYTAJ TAKŻE] Sejm uchwalił budżet na 2020 rok. Ekspert: skorzystaliśmy z koniunktury, to dobrze

Nowe rozwiązania zakładają też, że system nadzoru nad rynkiem silników spalinowych do maszyn nieporuszających się po drogach będzie sprawowany przez Inspekcję Ochrony Środowiska, Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego oraz Krajową Administrację Skarbową.

W projekcie wprowadzono ponadto sankcje dla producenta, przedstawiciela producenta, importera, dystrybutora lub producenta oryginalnego sprzętu, który wprowadza do obrotu lub oddaje do użytku silniki niezgodne z wymaganiami.

IAR/PAP, PR24, akg