Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 10.03.2020

Nowy pomysł na wzrost sprzedaży aut elektrycznych

Możliwość odliczenia 100 proc. podatku VAT od zakupu i użytkowania samochodów elektrycznych proponuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Zdaniem tej organizacji rozpędzi to rynek elektromobilności w Polsce.

Według rozporządzenia z 2019 r., dofinansowanie do zakupu auta elektrycznego z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu miało wynieść 30 proc. ceny takiego samochodu, ale nie więcej niż 37,5 tys. zł, przy maksymalnej cenie 125 tys. zł.

Wiceminister klimatu Ireneusz Zyska pod koniec stycznia br. zapowiedział jednak, że dopłaty do zakupu aut elektrycznych będą mniejsze, by jak najwięcej beneficjentów z nich skorzystało. Wiceminister mówił wówczas, że "kwota będzie na niższym poziomie" niż wcześniej zapowiadana.

Odliczenie 100 % VAT od zakupu "elektryka"?

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) uważa, że planowane obniżenie dopłaty będzie miało negatywne konsekwencje dla rynku pojazdów elektrycznych w Polsce. Dlatego Stowarzyszenie postuluje możliwości odliczenia 100 proc. VAT od zakupu i użytkowania samochodów elektrycznych, w miejsce obowiązującego aktualnie limitu odliczenia 50 proc. VAT. Według PSPA ta zmiana może rozpędzić rynek elektromobilności w Polsce.

-Wprowadzenie rekomendowanej zachęty podatkowej w postaci możliwości odliczenia 100 proc. VAT pozwoli zrównoważyć ewentualne obniżenie wysokości dopłaty - czytamy w komunikacie PSPA. Stowarzyszenie proponuje również wyłączenie obowiązku opodatkowania VAT użytku prywatnego pojazdów elektrycznych, w sytuacji, gdy są one używane zarówno do celów służbowych, jak i prywatnych.

Dopłaty państw UE do "elektryków" większe niż w Polsce

Analitycy PSPA zwracają uwagę, że dopłaty do zakupu aut zeroemisyjnych jeszcze nie zostały uruchomione, a już zapowiedziano ich obniżenie. W innych państwach członkowskich Unii Europejskiej  widać tendencję do podnoszenia wysokości dopłat. Niemcy, Francja, Słowacja premiują zakup samochodów elektrycznych kwotą nawet 6 tys. euro, a Rumunia przeznacza na to 10 tys. euro.


PSPA postuluje także o zwiększenie ceny maksymalnej pojazdu elektrycznego, na którego zakup będzie przysługiwało dofinansowanie. Zgodnie z rozporządzeniem, cena maksymalna takiego pojazdu nie może przekroczyć 125 tys. zł.


Postulat wprowadzenia pełnego odliczenia VAT od elektryków wypracowano w ramach prac nad "Białą Księgą Elektromobilności". Sześć grup roboczych PSPA, złożonych z ponad 150 przedstawicieli branży, przez osiem miesięcy identyfikowało bariery rozwoju elektromobilności w Polsce.


Nowa taryfa E ?

W komunikacie czytamy, że PSPA przekaże postulaty polskiemu rządowi. Kluczowe z nich dotyczą także m.in. wprowadzenia Taryfy E, która ograniczyłaby wysokie opłaty dystrybucyjne obciążające operatorów stacji ładowania w Polsce, wsparcia z FNT budynkowej infrastruktury ładowania czy zniesienia ograniczenia czasowego dla zwolnienia z akcyzy samochodoów typu plug-in.



Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych integruje polskie i zagraniczne firmy z wielu branż, m.in.: motoryzacyjnej, infrastrukturalnej, finansowej, transportowej, komunalnej, energetycznej, konsultingowej, prawnej, które wspólnie działają na rzecz ukształtowania odpowiedniego otoczenia gospodarczego, pozwalającego na rozwój niskoemisyjnego transportu w Polsce.



PolskieRadio24/PAP/IAR/Longina Grzegórska-Szpyt/sw