Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Michał Dydliński 23.04.2020

Udogodnienie na czas pandemii. Zobacz, jak założyć tymczasowy profil zaufany

Można już założyć całkowicie online i bez konta internetowego w banku tymczasowy - ważny 3 miesiące - profil zaufany do załatwiania spraw w urzędzie przez internet - poinformował resort cyfryzacji. Ma to stanowić ułatwienie dla obywateli w związku z pandemią koronawirusa i utrudnionym dostępem do niektórych urzędów i instytucji.
  • Tymczasowy profil zaufany można założyć przez sieć, bez wychodzenia z domu czy konieczności logowania się do panelu bankowości internetowej
  • Za jego pomocą można załatwić przez internet wiele spraw urzędowych
  • Tymczasowy profil zaufany będzie ważny trzy miesiące - to rozwiązanie na czas pandemii koronawirusa

Profil zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można potwierdzać swoją tożsamość w internetowych serwisach administracji publicznej. Do tej pory założenie profilu trzeba było potwierdzić osobiście w jednym z punktów potwierdzających, takich jak urzędy gmin, starostwa powiatowe, poczty, oddziały ZUS czy NFZ albo poprzez internetowe konto w jednym z 10 banków.

1200_niemowlę_inkubator_shutterstock.jpg
Narodziny dziecka można zgłaszać online. Kilkukrotny wzrost zainteresowania e-usługą

Łatwiejsze załatwianie spraw

- Tymczasowy profil zaufany, tak samo jak zwykły, pozwala załatwiać większość spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Mogą go założyć osoby bez konta w odpowiednim banku. Nie wymagamy też wizyty w punkcie potwierdzającym. Spotkanie z urzędnikiem przenieśliśmy do internetu – wskazał cytowany w komunikacie minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Jak założyć tymczasowy profil zaufany?

Jak informuje resort, tymczasowy profil zaufany można założyć na portalu www.GOV.pl. Trzeba tam wybrać e-usługę "Załóż profil zaufany", a w niej – tymczasowy profil zaufany.

  • Pierwszym krokiem jest ustalenie danych do logowania, czyli podanie nazwy użytkownika i hasła, którym będziecie się logować do systemów e-administracji.
  • Następny etap zakładania tymczasowego profilu zaufanego polega na podaniu swoich danych: pierwszego i drugiego imienia, nazwiska oraz numeru PESEL.
  • W kolejnym kroku podaje się dane kontaktowe (adres e-mail, numer telefonu) i wybiera termin wideorozmowy. Resort zwraca uwagę, by upewnić się, że posiadany sprzęt (telefon, tablet, laptop) ma działającą kamerę i mikrofon, gdyż bez tego rozmowa nie będzie możliwa.
  • W kolejnym kroku - na podsumowaniu wniosku - trzeba jeszcze raz sprawdzić wszystkie swoje dane, następnie wysłać wniosek. Na podany numer telefonu przyjdzie kod autoryzacyjny. Trzeba wpisać go w odpowiednie pole i kliknąć „Dalej”.

Na podany adres poczty elektronicznej przyjdą dwie wiadomości: jedna potwierdzająca założenia konta w serwisie Profil Zaufany, a druga potwierdzająca wysłanie wniosku. W drugiej wiadomości znajduje się numer wniosku, który będzie potrzebny podczas rozmowy z urzędnikiem.

Ministerstwo Cyfryzacji informuje, że czas oczekiwania na telefon od urzędnika będzie zależał od liczby wniosków, które wpłyną. W trakcie wideorozmowy urzędnik zweryfikuje naszą tożsamość.

Profil zaufany - warto go mieć

Tymczasowy profil zaufany jest ważny przez trzy miesiące, standardowy – 3 lata. Oba pozwalają skorzystać z usług online na wielu portalach urzędowych, m.in. złożyć wniosek o dowód osobisty, uzyskać odpisy aktów stanu cywilnego, zgłosić urodzenie dziecka czy wysłać wnioski do ZUS. Według danych resortu cyfryzacji profil zaufany założyło do tej pory 6,2 miliona Polaków.