Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 16.06.2020

Będzie więcej pieniędzy na budowę dróg

Rząd przeznaczy więcej pieniędzy na budowę dróg krajowych. Rada Ministrów podjęła uchwałę o powiększeniu funduszu przeznaczonego na ten cel o prawie 22 miliardy złotych. Dotychczas limit wynosił ponad 142 miliardy złotych. Dodatkowe pieniądze zostaną przeznaczone na inwestycje, które znajdowały się we wcześniejszych planach.  

Za dodatkowe środki powstaną między innymi obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, a także odcinek trasy ekspresowej Toruń – Bydgoszcz wraz z węzłem Toruń Południowy.

Drogowcy wybudują także odcinek drogi S6 w okolicach Lęborka, drogę S6 Koszalin – Słupsk, a także kolejny odcinek S6 Słupsk – Lębork.
Dzięki proponowanym zmianom planowane odcinki dróg powstaną szybciej, przez co usprawnią komunikację w danym regionie.

Ministerstwo infrastruktury uzasadniało konieczność przekazania dodatkowych pieniędzy wzrostem kosztów inwestycji, w tym rosnących cen materiałów budowlanych.

Nowa trasa Toruń – Bydgoszcz 

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który wziął udział w konferencji prasowej zorganizowanej przy drodze krajowej numer 10, łączącej Toruń i Bydgoszcz podkreślił, że droga ekspresowa łącząca te dwa miasta powstanie szybciej, niż było to planowane.

Zasadnicze prace mają się rozpocząć w 2023 roku, natomiast inwestycja będzie gotowa dwa lata później.

Szef resortu infrastruktury podkreślił, że jest to projekt bardzo w regionie potrzebny. Przypomniał, że dziś istniejąca droga krajowa między Toruniem a Bydgoszczą jest nazywana drogą śmierci. Zapewnił, że po podwyższeniu standardu przejazd będzie o wiele bezpieczniejszy. Droga o długości przekraczającej 50 kilometrów będzie kosztować prawie 3 miliardy złotych.

Dodatkowe środki 

Na budowę drogi ekspresowej S6 rząd przeznaczy dodatkowo około 9 miliardów złotych. Dzięki temu powstaną kolejne odcinki tej trasy:

- obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, 31,7 km, ok. 2,2 mld zł,

- odc. Lębork – DK 6,22 km, ok. 1,4 mld zł,

- Koszalin – Słupsk, 46,2 km, ok. 2,6 mld zł,

- Słupsk – Lębork, 49,6 km, ok. 2,9 mld zł.

Nowe źródła finansowania

Zwiększone finansowanie będzie pochodziło z obligacji emitowanych na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego, kredytów zaciąganych w Europejskim Banku Inwestycyjnym oraz z refundacji ze środków europejskich. Dodatkowe środki będą także pochodziły z przesunięcia z budżetu państwa do KFD części wpływów z podatku akcyzowego oraz z wpływów z opłaty elektronicznej pobieranej z nowo budowanej sieci dróg szybkiego ruchu.

- Szacujemy, że przy budowie dróg i przebudowie szlaków kolejowych oraz obiektów infrastrukturalnych zatrudnienie znajdzie ok. 1,5 mln osób. Od nas zależy – od decyzji rządu oraz przedsiębiorców – czy utrzymamy te miejsca pracy, czy zamrozimy je wzorem Włoch, Hiszpanii czy po części Niemiec i Austrii. Gdyby do takiego zamrożenia doszło, to mamy nie tylko stracony sezon budowlany, ale także zmniejszamy dochody rodzin, których przedstawiciele na tych budowach pracują - ocenił Andrzej Adamczyk minister infrastruktury.

 


IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl