Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 19.06.2020

Podpisano umowy na ponad połowę ze 100 obwodnic z rządowego programu

Minister infrastruktury zatwierdził program inwestycji dla obwodnicy Wielunia w ciągu drogi krajowej nr 45. Oznacza to, że od momentu ogłoszenia listy zadań w Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, do realizacji skierowana została już ponad połowa jego zadań.  

W województwie łódzkim w ramach Programu powstaną ponadto obwodnice Błaszek w ciągu DK 12, Brzezin w ciągu DK 72, Łowicza w ciągu DK 14, 70 i 92 oraz Serocka w ciągu DK 12 i 91.  Wszystkie inwestycje zaplanowane do realizacji województwie łódzkim, o łącznej długości 45,5 km, mają już zatwierdzone Programy inwestycji.

 -  Nie tak dawno temu, na początku lutego tego roku, ogłosiliśmy Program budowy 100 obwodnic. Dzisiaj przekroczyliśmy już półmetek uruchomionych do realizacji zadań. Dotychczasowe tempo prac kolejny raz potwierdza, że dotrzymujemy słowa i uruchamiamy inwestycje, na które Polacy czekali przez długie lata. Dzięki nowym obwodnicom zwiększy się bezpieczeństwo ruchu drogowego, zmniejszy zanieczyszczenie powietrza, a kierowcy nie będą tracili czasu w zatorach drogowych – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Obwodnica Wielunia

Planowana długość obwodnicy to ponad 10 km. Dla obwodnicy Wielunia dotychczas nie były prowadzone prace przygotowawcze. Dzięki zatwierdzonemu Programowi inwestycji będą mogły rozpocząć się prace niezbędne do określenia wariantów przebiegu tej ważnej obwodnicy.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Wielunia jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej nr 45. W ostatnich latach oddano obejście Wielunia w osi wschód-zachód, w ciągu drogi krajowej nr 74.


obwodnica1200.jpg
Wkrótce powstaną nowe odcinki drogi Via Carpatia. Znamy ich lokalizacje

Oddanie drogi ekspresowej S8 pomiędzy Łodzią a Wrocławiem spowodowało znaczący wzrost ruchu w osi północ-południe. Planowana inwestycja ma za zadanie przenosić rosnące potoki ruchu z i do drogi ekspresowej S8.

Na południe od Wielunia ruch rozdziela się na drogi krajowe nr 43 i 45 prowadzące do Częstochowy i autostrady A1 oraz Kluczborka i korytarza drogi krajowej nr 11, planowanej do rozbudowy do parametrów drogi ekspresowej S11.

Dzięki realizacji inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości ruchu w Wieluniu.

Ogłoszenie przetargu zostało zaplanowane na III kw. 2024 r., a realizacja prac budowlanych na lata 2027-2029.

Nowe odcinki dróg S5 i S8 

Budowa dwóch odcinków dróg; S5 Wrocław - Bolków i S8 Wrocław – Kłodzko otrzyma pełne finansowanie z Krajowego Funduszu Drogowego. Poinformowało o tym ministerstwo infrastruktury.

- Resort zaznaczył, że drogi ekspresowe S5 i S8 na południe od Wrocławia to dzisiaj jedne z najbardziej oczekiwanych inwestycji w Polsce. Obecnie na tych drogach koncentruje się bardzo duży ruch, ze znaczącym udziałem tranzytu ciężarowego.

Dzięki nowoczesnym trasom ma się  zwiększyć poziom bezpieczeństwa, a ponadto będzie możliwy jeszcze bardziej dynamiczny rozwój gospodarczy i turystyczny południowej części województwa dolnośląskiego.

Szacowana długość trasy to około 60 kilometrów. W tej chwili trwają prace nad analizą przestrzenną wraz ze Studium Korytarzowym dla całego nowego korytarza drogi ekspresowej S5, w powiązaniu z autostradą A4.

Opracowanie to będzie stanowiło bazę do dalszych szczegółowych prac nad wariantami przebiegu, które będą przedłożone we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.


firma1200.jpg
Minister infrastruktury: Fundusz Dróg Samorządowych zapewni aktywizację małych i średnich firm

Szacowana długość S8 na tym odcinku to około 80 kilometrów. W tej chwili zakończyły się prace nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym. Przeanalizowano szereg wariantów, które stanowić będą podstawę do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.

Realizacja dróg ekspresowych S5 Wrocław – Bolków oraz S8 Wrocław – Kłodzko będzie możliwa dzięki przyznaniu przez rząd dodatkowych środków na inwestycje z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023.

Dodatkowe pieniądze na budowę dróg 

Rada Ministrów przyjęła 16 czerwca 2020 roku uchwałę przedłożoną przez ministra infrastruktury, zwiększającą finansowanie PBDK o dodatkowe 21,8 mld zł. Oznacza to, że na budowę dróg krajowych w ramach programu drogowego rząd przeznaczy kwotę 164 mld zł.

Dodatkowe środki pozwolą na budowę dróg ekspresowych S6 od Koszalina do Bożepola oraz obwodnicy Trójmiasta, a także S10 Toruń – Bydgoszcz o łącznej wartości 11,8 mld zł.

Około 9,8 mld zł ze zwiększonej puli środków na drogi krajowe pozwoli na realizację kolejnych odcinków dróg ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023, o łącznej długości ponad 500 km, których koszt budowy przekracza wartość oszacowaną w 2015 roku.

 


IAR/PAP/Aleksander Pszoniak/sw