Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Jarosław Krawędkowski 25.07.2020

Wakacyjne noclegi: zobacz, jakie masz prawa w hotelu, hostelu lub na biwaku

Czas wakacji to nie tylko podróże i zwiedzanie ciekawych miejsc. To także czas odpoczynku w hotelach, motelach, pensjonatach, kempingach, polach namiotowych czy obiektach agroturystycznych.

UOKiK podpowiada, jak zadbać w nich o swoje prawa, przypomina, że oferowane przez nie usługi  muszą odpowiadać wymaganiom określonym w przepisach.

Liczy się liczba gwiazdek oraz wysokość cyfry

Dlatego warto zwracać uwagę na gwiazdki czy cyfry, którymi oznakowane są obiekty turystyczne.

Gwiazdkami mogą być oznakowane tylko hotele, motele i pensjonaty (od jednej do pięciu) oraz kempingi i pola biwakowe (od jednej do czterech)

shutterstock_restauracja smartfon 1200.jpg
Jedzenie podczas wakacyjnych podróży. Sprawdź, jakie masz prawa w restauracji

Cyframi rzymskimi od I do III oznaczone są schroniska (w tym młodzieżowe) oraz domy wycieczkowe.

Im więcej gwiazdek czy wyższą cyfrę posiada dany obiekt hotelowy, tym wyższy będzie standard.

Uwaga na gwiazdki za granicą: poza Europą mogą oznaczać co innego

Jeśli jedziesz za granicę, pamiętaj, że w każdym kraju wymagania, którym muszą sprostać hotele czy pensjonaty, są inne, dlatego hotel trzygwiazdkowy z państwie poza UE może odpowiadać jednogwiazdkowemu w Europie.


dzieci wakacje samochód bagaże 120.jpg
Znamy szczegóły dotyczące bonu turystycznego. Pokazujemy, kto na nim skorzysta

Również obiekty agroturystyczne muszą spełniać minimalne wymagania, co do wyposażenia oraz sanitarne i przeciwpożarowe.

Ogłoszenia w internecie warto weryfikować

Bądźmy ostrożni podczas rezerwacji i uważajmy na tzw. „wirtualne kwatery”. Dokładnie zweryfikujmy ofertę, zobaczmy jak można się skontaktować z właścicielem, prześledźmy również opinie o miejscu noclegowym w internecie.

- Często można znaleźć tam ciekawe informacje, które powiedzą nam o obiekcie znacznie więcej niż jego reklama – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Warto poszukać też informacji na stronach prowadzonych przez urzędy marszałkowskie czy gminy w zakładkach poświęconych turystyce. Jeżeli okaże się, że kwatera nie istnieje, a ty wpłaciłeś już pieniądze, zgłoś się do organów ścigania.

Na co zwracać uwagę przy rezerwacji noclegu czy pobytu

Rezerwując miejsce noclegowe dokładnie zapoznaj się z ofertą. Uważaj, najczęściej nie można bezpłatnie anulować rezerwacji.

Ustawa o prawach konsumenta nie umożliwia rezygnacji z zarezerwowanego przez internet pokoju hotelowego w ciągu 14 dni.

Hotel może jednak dobrowolnie oferować taką możliwość - często cena takiej rezerwacji jest wyższa.

Jeżeli pokój różni się od zamówionego lub hotel położony jest na przykład dalej od morza niż zapewniał sprzedawca, przysługuje ci reklamacja.

Jest różnica między zaliczką a zadatkiem

Kiedy jednym z warunków umowy jest dokonanie przedpłaty lub wpłaty części ustalonej ceny, upewnij się, czy jest to zaliczka czy może zadatek. Między zadatkiem a zaliczką, jest zasadnicza różnica.

 Jeżeli to np. hotel odwoła rezerwację, to wysokość kwoty, którą odzyskasz zależy od tego, czy wpłacałeś zadatek (zwrot w podwójnej wysokości) czy zaliczkę. Jeśli natomiast to ty rezygnujesz z usługi, po wpłacie zaliczki – możesz liczyć na jej zwrot, ale gdy wpłaciłeś zadatek – właściciel hotelu ma prawo go zatrzymać.

Zobacz, gdzie szukać pomocy

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka

E-mail: porady@dlakonsumentow.pl

Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej

Europejskie Centrum Konsumenckie – w sprawach transgranicznych

UOKiK, jk