Ekspert Marcin Wroński, pełniący funkcję zastępcy dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wspierania Rolnictwa, przedstawił w audycji założenia ogólnopolskiej kampanii "Akcja Produkt Polski - Kupuj Świadomie" zorganizowaną przez resort rolnictwa. Temu przedsięwzięciu poświęcony był panel dyskusyjny podczas obrad III "Forum Wizja Rozwoju" w Gdyni.
Kampania ma na celu przekonanie polskich konsumentów, że przez swoje codzienne wybory wspierają krajowych producentów. A takie działanie będzie miało znaczenie dla zagranicznych sieci supermarketów. Bo bezpośrednio wpłynie na ich politykę zamawiania żywności u polskich rolników.
Dyrektor Wroński apelował, aby starannie oglądając żywność w sklepie zwracać uwagę na prostokątną plakietkę z napisem "Produkt Polski". Oznacza ona, że w 75 % dany produkt (przetworzony), powstał z wykorzystaniem tylko rodzimych surowców. W przypadku polskich owoców i warzyw ten udział jest 100 %.
Polski eksport towarów związanych z żywnością, przyniósł w 2019 roku budżetowi aż 32 mld euro. A w tym półroczu, pomimo pandemii, eksport osiągnął wolumen wymiany na poziomie 16,4 mld euro, czyli o 7 % więcej niż rok wcześniej.
W opinii dyrektora Wrońskiego zbyt mało konsumentów uwzględnia fakt, że kupując produkt z Polski, dajemy w ten sposób polskim rolnikom i firmom środki na inwestycje, a budżetowi państwa pieniądze na różne inwestycje. A dla pracowników tej branży taka postawa daje perspektywę stabilnego zatrudnienia. Co więcej tak wydane na polskie produkty pieniądze, trafią potem z powrotem do konsumentów w postaci inwestycji w szpitale, drogi, szkoły, linie kolejowe etc.
Wszystkie te elementy mają ogromnie znaczenie dla naszej gospodarki, co już dekady temu zrozumiały bogatsze od nas kraje zachodniej Europy. Nie ma się czego wstydzić, bo polska żywność nie tylko dorównuje, ale często jest lepsza jakościowo od tej importowanej z UE lub innych regionów świata.
Zapraszamy do wysłuchania całej audycji, którą prowadziła Justyna Golonko.
04:54 Marcin Wroński gościem audycji "Ekspres Gospodarczy" ( J. Golonko PR1) Marcin Wroński gościem audycji "Ekspres Gospodarczy" ( J. Golonko PR1)
PR1/PR24/Justyna Golonko/sw