Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Michał Dydliński 04.09.2020

Sprzedaż nowych samochodów wciąż słaba. Sytuację ratują firmy

W sierpniu zarejestrowano w Polsce ponad 39,5 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych, czyli o ponad 27 proc. mniej niż przed rokiem – informuje Instytut Samar. Skumulowana liczba rejestracji po ośmiu miesiącach 2020 r. jest niższa o ponad 30 proc. od zanotowanej w 2019 roku.

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, powołując się na dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) poinformował, że w sierpniu 2020 roku zarejestrowano w Polsce 39 tys. 540 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t, czyli o 27,07 proc. (-14,7 tys. sztuk) mniej niż rok wcześniej oraz o 18,07 proc. (-8, 7 tys. sztuk) mniej niż w lipcu 2020 roku. Dane skumulowane (292,2 tys. sztuk) wykazują spadek sprzedaży w 2020 roku o 30,81 proc. (mniej o 130,2 tys. sztuk).

samochody free 1200.jpg
Koronawirus uderzył w sprzedaż aut. Odbudowa rynku potrwa 5 lat



Lepiej niż w marcu, kwietniu i maju

Wszystkie marki z pierwszych dziesięciu zanotowały mniej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy spadek zanotowała Dacia – o 46,38 proc. Według Instytutu 9,9 proc. aut (3,9 tys. sztuk) spośród zarejestrowanych w Polsce w sierpniu 2020 roku zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem udziału reeksportu w rynku jest to spadek wobec poprzedniego miesiąca. Poziom reeksportu w porównaniu do sierpnia 2019 spadł o 10,16 proc.


W ocenie analityków Samaru, choć rynek nowych samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t nadal boryka się ze skutkami pandemii koronawirusa, zanotował w sierpniu znacznie lepszy rezultat sprzedaży niż w marcu, kwietniu czy maju.

Firmy kupują znacznie więcej

Samar podał też, że w sierpniu udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 25 proc. Udział firm osiągnął poziom 75 proc. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 26 tys. aut. Udział klientów firmowych w 2020 roku wyniósł 70,3 proc. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie "osób fizycznych". Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Według prognoz Samaru, sprzedaż w 2020 roku w Polsce samochodów o DMC do 3,5 t wyniesie ok. 478 tys. egzemplarzy. W przypadku samochodów osobowych szacunki wskazują na 420 tys. aut, a pojazdów dostawczych – 58 tys. egzemplarzy.

PolskieRadio24.pl/PAP/DoS, md