Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Michał Dydliński 14.10.2020

Karne cła na towary z USA za państwową pomoc dla Boeinga. Jest zgoda Światowej Organizacji Handlu

Na mocy rozstrzygnięcia arbitrów Światowej Organizacji Handlu Unia Europejska może nałożyć na towary importowane z USA karne cła o maksymalnej wartości blisko 4 mld dolarów rocznie z tytułu sankcji za niedozwoloną państwową pomoc dla koncernu lotniczego Boeing.

Rozstrzygnięcie definitywnie kończy toczący się od ponad 15 lat spór handlowy, gdyż nie przysługuje od niego odwołanie. UE może nałożyć karne cła jeszcze przed wyborami prezydenckimi w USA. Jak pisze agencja dpa, dla europejskich konsumentów oznacza to wyższe ceny między innymi na keczup i konsole do gier, gdyż Bruksela ujawniła już zamiar objęcia tych sprowadzanych ze Stanów Zjednoczonych artykułów wspomnianymi cłami.

samolot 1200 shutterstock.jpg
Rząd zdecydował o wprowadzeniu zakazu lotów do Polski z niektórych państw. Zobacz listę krajów

Negocjacje przede wszystkim

Cała sprawa jest na razie w zawieszeniu, gdyż UE dopuszcza możliwość rezygnacji z udostępnionych jej sankcji, jeśli USA zniosą własne karne cła, jakimi obciążyli importowane towary unijne w odpowiedzi na niedozwoloną publiczną pomoc dla będącego rywalem Boeinga koncernu Airbus.

– Całkiem jasno dajemy pierwszeństwo rozwiązaniu negocjacyjnemu – zadeklarował odpowiedzialny za politykę handlową wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Valdis Dombrovskis.

Waszyngton zareagował zapowiedzią kontrsankcji. Jak zaznaczył przedstawiciel USA do spraw handlu Robert Lighthizer, zaskarżona pomoc została już dawno wstrzymana i nie istnieje żadna potrzeba posunięć retorsyjnych. Dodał, że cła uzasadniane anulowanymi przedsięwzięciami są sprzeczne z zasadami WTO i zmuszają Stany Zjednoczone do stosownej odpowiedzi. Bliższych szczegółów na ten temat nie ujawnił.

Dotowanie Airbusa trwało nadal

Arbitrzy WTO już w marcu 2019 roku prawomocnie orzekli, że mimo zakwestionowania państwowej pomocy dla Boeinga koncern korzystał z niej jeszcze przez wiele lat. Dalsze postępowanie dotyczyło już tylko rozmiarów sankcji. Uznana za nielegalną pomoc to między innymi dotacje na badania i rozwój od rządowej agencji kosmicznej NASA oraz ulgi podatkowe. Wspierano w ten sposób również projektowanie i produkcję samolotu pasażerskiego Boeing 787 Dreamliner.


UE i USA równocześnie zaskarżyły w WTO pomoc dla Boeinga oraz Airbusa w 1995 roku. W październiku 2019 roku arbitrzy zezwolili Stanom Zjednoczonym na nałożenie karnych ceł, gdyż do tego czasu dotowanie Airbusa trwało nadal. Wynosząca 7,5 mld dolarów rocznie wartość towarów objętych tymi cłami była najwyższa od momentu utworzenia WTO w 1995 roku. Stosowane są one głównie przeciwko czterem wspierającym finansowo Airbusa państwom – Francji, Niemcom, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.

PolskieRadio24.pl/PAP/DoS