Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Michał Dydliński 21.10.2020

Pandemia nie spowolniła inwestycji drogowych. Znamy raport GDDKiA

Pandemia chroby COVID–19 nie wpłynęła znacząco na tempo prac przy inwestycjach drogowych. Takie są wyniki raportu przedstawionego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. GDDKiA podkreśla, że wykonawcy prac stosują wszystkie zalecenia sanitarne, które mają chronić pracowników przez zarażeniem.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że place budowy są szczególnymi miejscami, które rządzą się nieco innymi prawami, niż miejsca publiczne. Dlatego pracownicy firm budowlanych podlegają nieco innym przepisom, niż osoby przebywające w miejscach publicznych.

GDDKIA podkreśla, że dla branży drogowej ważna jest uniknięcie zamknięcia placów budów, dalsza realizacja inwestycji, stosując się do tymczasowych ograniczeń, zdrowego rozsądku i zasad bezpieczeństwa.

Regulacje związane z sytuacją epidemiologiczną w kraju dotyczą miejsc ogólnodostępnych. Place budów to miejsca z ograniczoną możliwością wstępu i nie są miejscami ogólnodostępnymi. Na budowach stosowane są szczególne zasady jak dla miejsca pracy.

budowa drogi droga 1200.jpg
Pandemia nie zatrzyma inwestycji. Trzy kolejne miejscowości zyskają obwodnice

Kwestia zakrywania ust i nosa w związku z epidemią SARS-CoV-2 została uregulowana w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 października 2020 roku. Obowiązku zakrywania ust i nosa nie stosuje się w przypadku osoby wykonującej czynności zawodowe, służbowe lub zarobkowe w zakładach pracy, z wyjątkiem osoby wykonującej bezpośrednią obsługę interesantów lub klientów w czasie jej wykonywania.

Podczas prowadzenia prac na styku z przestrzenią publiczną na  przykład remont ulicy lub chodnika, bez zamknięcia przestrzeni i wydzielenia niedostępnego dla osób postronnych placu budowy, GDDKiA zaleca, by stosować się do ogólnych wytycznych i zasłaniać usta i nos.

Ograniczenia w transporcie zbiorowym dotyczą również pojazdów posiadających więcej niż 9 miejsc (łącznie z kierowcą) i dowożących osoby do pracy, np. na budowę. W pojazdach liczba miejsc jest ograniczona, aby zachować bezpieczny odstęp między pasażerami.

Coraz większe wydatki na inwestycje drogowe

Mimo pandemii wydatkowanie pieniędzy na inwestycje drogowe wzrosło. W porównaniu do 2019 roku, 2020 rok oznacza wyższe wydatki inwestycyjne.

Od stycznia do września, sumarycznie i w podziale na poszczególne miesiące kwoty są dużo większe. Rekordowe były sierpień i wrzesień, kiedy GDDKIA wypłaciła  firmom budowlanym o około 80% więcej niż w 2019 roku w tych samych miesiącach. Marzec i kwiecień to wynik lepszy o blisko 70%. W sumie od stycznia do września Dyrekcja, jako inwestor wypłaciła  wykonawcom blisko 10 miliardów złotych, czyli o około 3,5 miliarda więcej niż w tym samym okresie w 2019 roku.

W 2020 roku GDDKiA ogłosiła przetargi dla 24 odcinków o łącznej długości 310,2 km i szacunkowej wartości około 9,8 miliardów złotych. Z tego 18 zadań z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych o łącznej długości 268,9 km i szacunkowej wartości około 8,7 miliardów złotych oraz 6 obwodnic z rządowego Programu budowy 100 obwodnic o łącznej długości przekraczającej 40 kilometrów i szacunkowej wartości przekraczającej miliard złotych.

Plany GDDKiA na końcówkę roku

Do końca roku zaplanowano jeszcze ogłoszenie przetargów dla 22 odcinków o łącznej długości przekraczającej 260 kilometrów i szacunkowej wartości prawie 10 miliardów złotych. W tym 15 zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych o łącznej długości 192,7 km i szacunkowej wartości około. 8 miliardów złotych oraz 7 obwodnic z Programu Budowy Stu Obwodnic o łącznej długości 68 kilometrów i szacunkowej wartości około 1,7 miliarda złotych.  

W 2020 roku Dyrekcja podpisała 27 umów o łącznej długości 368,6 kilometrów i szacunkowej wartości 16 miliardów złotych. Do końca roku zostanie podpisanych jeszcze  7 kontraktów na zadania o łącznej długości 107,2 km i wartości blisko 4 miliardów złotych. Chodzi między innymi o  odcinek autostrady A2, drogi ekspresowej S1, dwa odcinki S7 oraz cztery S19.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md