Jak powiedział prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny, zamówienie towaru w takim sklepie może oznaczać długi termin dostawy oraz problemy ze zwrotem lub reklamacją.
00:24 10775453_1.mp3 Prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny o zakupach w sklepach internetowych (IAR)
- W przypadku problemów z wysyłką czy wadliwym towarem klient reklamację będzie składał na przykład w Azji i może mieć problem z jej wyegzekwowaniem - mówi Tomasz Chróstny.
- Mogą się również zdarzyć sytuacje, gdy urząd skarbowy zgłosi się do nas po transakcji wskazując, że mamy do zapłaty zaległe cła, podatki lub inne opłaty, co znacząco podwyższy cenę zakupionego towaru i może dodatkowo skutkować poważnymi problemami prawnymi - dodaje.
Uwaga na obietnice szybkiego zysku. UOKiK: seniorzy są szczególnie podatni na takie reklamy
Prezes UOKiK-u podkreśla, że przed zakupem towaru warto sprawdzić, kto tak naprawdę jest jego sprzedawcą. - Takie informacje znajdziemy w regulaminie sklepu internetowego - mówi Tomasz Chróstny.
- Warto go przeczytać zwłaszcza przed zakupem produktu z oferty, która jest znacznie tańsza niż u konkurencji. Jeśli w regulaminie znajdą się zapisy typu "sprzedawca towaru z Azji" bądź "klient jako importer towaru pokrywa opłaty celno-skarbowe, klientowi powinna zapalić się czerwona lampka - ostrzega.
Niektórzy przedsiębiorcy korzystają z modelu dropshippingu, żeby uniknąć kosztów obsługi wysyłki i magazynowania importowanego towaru. Z takiego rozwiązania korzystają między innymi początkujący sprzedawcy, którzy nie mają własnego lokalu oraz nie wprowadzili indywidualnego systemu logistyki wysyłek.
00:23 10775453_2.mp3 Prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny mówi, że przed zakupem towaru w sklepach internetowych warto sprawdzić, kto tak naprawdę jest sprzedawcą (IAR)
Więcej szczegółów na temat bezpiecznych zakupów w Internecie można znaleźć na stronie UOKiK-u.
IAR, PR24, akg