Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 19.01.2021

Zakupy on-line stają się coraz popularniejsze. Pandemia zmienia nasze zwyczaje

Z powodu pandemii co trzeci Polak częściej robi zakupy przez internet – wynika z badania na potrzeby raportu "Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii". Wśród e-klientów najwięcej jest osób przed trzydziestką, ale on-line częściej kupują także seniorzy.  

Jak wynika z badania w ramach raportu "Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii", przeprowadzonego na zlecenie Santander Consumer Banku, zwiększone zainteresowanie e-commerce widać m.in. w odpowiedziach respondentów dotyczących podejścia do wyprzedaży.

Planując okazyjne zakupy co piąty badany brałby pod uwagę tylko promocje w sklepach internetowych (19 proc.). Wśród ankietowanych, którzy udzielili takiej odpowiedzi najwięcej jest kobiet (20 proc.), osób przed 30. rokiem życia (37 proc.) i mieszkańców średnich miast, takich jak Kielce, Radom czy Toruń (26 proc.).

zakupy internet 1200.jpg
Zakupy w internecie. Zobacz, jak się zmieniają trendy i co najczęściej kupują Polacy

Ze względów bezpieczeństwa

Autorzy badania wskazali, że pandemia koronawirusa i obostrzenia dotykające sklepów stacjonarnych doprowadziły do tego, że co trzeci Polak częściej robi zakupy przez internet (36 proc.). Wśród nich najwięcej jest osób przed 30. rokiem życia (60 proc.). Prawdopodobnie ze względów bezpieczeństwa częściej z e-zakupów korzystają też seniorzy (14 proc.) – co dziesiąta osoba w wieku 60-69 lat.

Z zamówień w sieci w częściej korzystają również mieszkańcy miast powyżej 500 tys. takich jak Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław czy Poznań (46 proc.). Z większą regularnością przez internet kupuje już niemal co czwarta osoba o dochodach, które nie przekraczają 2 tys. zł miesięcznie (22 proc.) oraz najlepiej zarabiający Polacy – od 5 tys. zł w górę (76 proc.).

zakupy internet 1200.jpg
Dobry czas dla e-handlu. Pandemia sprzyja rozwojowi branży

Rozwiązanie lubiane przez mężczyzn

Kupując online najczęściej korzystamy z możliwości pokrycia kosztu zamówienia szybkim przelewem jak PayU, Przelewy24 itp. (34 proc.). Z kolei płatności BLIKIEM wybiera 27 proc. respondentów, a płatność gotówką przy odbiorze – 32 proc. Polaków. To rozwiązanie lubiane zwłaszcza przez mężczyzn (34 proc.), osoby powyżej 50. roku życia (44 proc.) i seniorów powyżej 70 lat (46 proc.).

Po kartę kredytową sięga natomiast co dziesiąty badany (13 proc.), głównie osoby po 40. (21 proc.), mieszkające w dużych miastach bądź metropoliach powyżej 500 tys. mieszkańców (kolejno 18 i 19 proc.).

 

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS