Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Michał Dydliński 09.02.2021

Ekologia w polskich firmach to segregacja śmieci i energooszczędne żarówki

Większość pracujących Polaków uważa, że ich firmy podejmują pojedyncze działania na rzecz ekologii. Ponad połowa wskazuje na pojemniki do segregacji śmieci, połowa – na energooszczędne żarówki. Co czwarty ankietowany zauważył, że jego firma zamontowała filtry do wody, suszarki do rąk lub automaty z dezynfekowanymi ręcznikami.

"Większość pracujących Polaków ocenia, że firma, w której pracują, podejmuje pojedyncze (64 proc.) lub wiele działań na rzecz ekologii (13 proc.). Odsetek firm, które podejmują wiele działań jest najwyższy dla mikro przedsiębiorstw, zatrudniających do 5 osób, i wynosi 16 proc. Siedmiu na dziesięciu (69 proc.) pracowników firm zatrudniających 10-49 osób ocenia, że ich firma wciela w życie pojedyncze działania w celu dbania o środowisko" – wynika z trzeciej edycji badania Ekobarometr Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research.

Najgorzej jest w małych firmach

Prawie 1/4 ogółu badanych przyznaje, że ich firma nie podejmuje żadnych działań w celu dbania o środowisko (23 proc.). Odsetek ten jest najwyższy dla małych przedsiębiorstw – 1/3 firm zatrudniających 5-9 osób z perspektywy pracowników nie podejmuje żadnych działań na rzecz środowiska.
"Sześciu na dziesięciu pracowników polskich przedsiębiorstw (59 proc.) deklaruje, że ich firma umieściła pojemniki do segregacji śmieci. Połowa badanych wskazuje, że w firmie, w której pracują korzysta się z energooszczędnych żarówek. Ponad 1/3 pracowników zauważyła umieszczenie roślin na terenie biura (36 proc.), a także odnotowała przejście na dokumenty elektroniczne w celu ograniczenia zużycia papieru (34 proc.)" – czytamy w podsumowaniu badania.
Zgodnie z raportem, co czwarty badany odpowiedział, że jego firma zamontowała filtry do wody (24 proc.) czy suszarki do rąk lub automaty z dezynfekowanymi ręcznikami (24 proc.).

Morawiecki free premier flickr kprm (1)-1200.jpg
"To rewolucja w polityce środowiskowej". Premier Mateusz Morawiecki o programie "Czyste powietrze"

Pro-ekologiczny wizerunek firmy

W ocenie pracowników najczęstszymi motywacjami do bycia eko firmami, w których pracują, jest oszczędność – niższe koszty eksploatacji, niższe opłaty związane z segregacją odpadów (49 proc.) oraz wymogi prawne – konieczność stosowania się do przepisów (47 proc.). Prawie 1/3 badanych wskazuje, że motywacją przedsiębiorstw do dbania o środowisko jest stworzenie pro-ekologicznego wizerunku firmy dzięki działaniom promocyjnym i komunikacyjnym (32 proc.), a także odpowiedź na zapotrzebowanie klientów na obecne trendy (31 proc.).


Ponad 1/4 pracowników (27 proc.) jest zdania, że intencjami stojącymi za podejściem firmy do ekologii jest czysta chęć bycia eko, ponieważ taki jest system wartości przedsiębiorstwa i osób nią zarządzających. Odsetek ten jest najwyższy wśród mniejszych przedsiębiorstw: 31 proc. – firmy zatrudniające poniżej 5 osób, 38 proc. – firmy zatrudniające 5-9 osób.

Zaledwie połowa polskich przedsiębiorstw

Według autorów badania wydawać by się mogło, że w obecnych czasach boomu na ekologię firmy będą podejmować więcej działań na rzecz ochrony środowiska.

– Wiele z ekologicznych inicjatyw w firmach wpływa pozytywnie nie tylko na środowisko, ale także na budżet przedsiębiorstwa. Mimo tego, że najczęstszymi inicjatywami są segregacja śmieci i korzystanie z energooszczędnych żarówek, to odsetki te dotyczą zaledwie połowy polskich przedsiębiorstw – komentuje wiceprezes SW Research Piotr Zimolzak.

Projekt Ekobarometr to cykl badań poświęcony analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec szeroko pojętej ekologii obecnej w różnych sferach codziennego życia. Badanie ma charakter cykliczny.

PolskieRadio24.pl, PAP, md