Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 12.03.2021

Prawo pierwokupu dla CPK. Właściciele nieruchomości sami zdecydują o formie sprzedaży

Spółka Centralny Port Komunikacyjny będzie miała prawo pierwokupu – zakłada procedowany projekt tzw. rozporządzenia obszarowego. Dokument wprowadza też nowe zasady postępowania dla gmin w sprawie planowania przestrzennego.

Projekt "Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie gmin, na terenie których stosowane będą szczególne zasady gospodarowania nieruchomościami, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz realizacji inwestycji celu publicznego w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego" został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

- To jest techniczne rozporządzenie rezerwacyjne, które definiuje pewien obszar, jako znajdujący się w obszarze inwestycji. I dla tego obszaru wprowadza kilka zasad, które są stosunkowo nieinwazyjne dla mieszkańców - tłumaczy wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

CPK.jpg
Marcin Horała: będzie blisko 200 dodatkowych kilometrów tras kolejowych do CPK

Prawo pierwokupu nikogo nie krzywdzi

Rozporządzenie wprowadza m.in. obowiązek, by samorząd uzgadniał zmianę miejscowych planów zagospodarowania.

– To oczywiste. Nie ma sensu, żeby planowano budowę drogi gminnej w miejscu, gdzie za rok trzeba by tę drogę zniszczyć, bo będzie budowane co innego – mówi Marcin Horała.

Regulacja wprowadzi także nowe zasady postępowania dla właścicieli nieruchomości. W tej dziedzinie zmiana sprowadza się przede wszystkim do tego, że wprowadzone zostało prawo pierwokupu nieruchomości na wskazanym obszarze.

– Prawo pierwokupu dla CPK też nikogo nie krzywdzi, bo mówi o tym, że jak ktoś się dogada z drugą osobą, że chce np. za 500 tys. zł sprzedać swoje gospodarstwo, a CPK postrzega tę cenę jako atrakcyjną, to mówi, że my to damy. Czyli właściciel, tak jak miał zarobić te 500 tys. zł, tak dalej zarabia, tylko dostaje je od innego nabywcy – tłumaczy pełnomocnik rządu ds. CPK.

Ponadto rozporządzenie daje inwestorowi prawo do wejścia na teren nieruchomości w celu przeprowadzenia badań (geologicznych, przyrodniczych, archeologicznych itd.). Jest to niezbędne do skutecznego prowadzenia prac planistycznych i projektowych.

Możliwość podjęcia negocjacji

Teren, na którym znajdzie się CPK, jest objęty programem dobrowolnych wykupów, natomiast zaproponowany przez spółkę Program Dobrowolnych Nabyć jest dodatkowym rozwiązaniem dla mieszkańców terenów, na których ma powstać inwestycja. Jak mówił Marcin Horała, "były takie głosy, że niektórzy nie chcą żyć w tej niepewności, chcieliby już wcześniej uregulować swoje życiowe sprawy".

– To jest dobrowolne, oferujemy możliwość podjęcia negocjacji. Jeżeli uda się dogadać, jeżeli właściciel będzie zadowolony z oferty, jaką CPK przedstawi, to może swoją ziemię sprzedać. Jeśli nie, jeśli woli poczekać na te wynikające już z prawa procedury dotyczące wykupu lub na końcu wywłaszczenia pod inwestycje celu publicznego, to już jest wolna wola, wolna decyzja danej osoby – tłumaczy.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.

cpk 1200(1).jpg
Zobacz, jakie inwestycje będą towarzyszyły powstaniu CPK. Rząd przyjął ich wykaz

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS