Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Jarosław Krawędkowski 06.04.2021

"Mały Kanał Sueski". Czeskie media piszą o przekopie Mierzei Wiślanej

Czeska gazeta "Lidove noviny" pisze dziś o budowie przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Inwestycja jest nazywana "małym Kanałem Sueskim". Dziennik wskazuje na jej strategiczne znaczenie.

"Lidove noviny" informują, że u podstaw inwestycji leży nieufność wobec Rosji, poparta doświadczeniami z przeszłości.

Czesi piszą o rosyjskich zagrożeniach dla Polski

"Realizowany projekt jest postrzegany w Polsce przede wszystkim jako strategiczne zabezpieczenie przed nieobliczalnym wschodnim sąsiadem. Warszawa nie chce, aby Rosjanie zablokowali polskie statki w przypadku zaostrzenia i tak chłodnych już relacji z Moskwą" - pisze dziennik.


Mierzeja Wislana przekop pap 1200.jpg
Budowa przekopu Mierzei Wiślanej postępuje zgodnie z harmonogramem na 2020 i 2021 rok

Przekop skróci drogę morską do Elbląga, ale jest kosztowny

Gazeta opisuje, że przekop przez Mierzeję Wiślaną skróci drogę wodną do Elbląga o prawie sto kilometrów i około dziewięciu godzin żeglugi. Wskazuje jednak, że parametry żeglugowe i koszty przyszłej eksploatacji kanału są nieproporcjonalne do kosztów jego budowy, dodając, że na polskim wybrzeżu znajdują się ważniejsze porty niż port w Elblągu.


Twitter Mierzeja Wiślana przekop 1200.jpg
Drugi etap przekopu Mierzei Wiślanej. Wkrótce podpisanie umowy na ważną inwestycję

"Lidove noviny" przytaczają również argumenty strony rosyjskiej i opisują sytuację geopolityczną w tej części Europy. Czeski dziennik dodaje też, że przekop stał się również przedmiotem sporów na polskiej scenie politycznej.

Kanał inwestycją strategiczną

Przekop Mierzei Wiślanej i budowa Kanału Żeglugowego jest strategiczną inwestycją dla naszego kraju.

Prace budowlane w miejscu planowanego kanału żeglugowego na Mierzei trwają już od ponad roku. Docelowo nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów i szerokości do 20 metrów.

Budowa kanału ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.
 

IAR, jk