Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 09.04.2021

Rekordowy postęp prac przy przekopie Mierzei Wiślanej. W działania zaangażowano Port Elbląg

Prace przy przekopie Mierzei Wiślanej minęły już półmetek i idą zgodnie z harmonogramem. Coraz bliżej jest do zamknięcia obwodu sztucznej wyspy. Wkrótce zaczną się tam roboty narzutowe. Potrzebny do tego kamień hydrotechniczny przypłynie z Elbląga – poinformował Urząd Morski w Gdyni.

– To przedsięwzięcie jest jednym z wielu dowodów, że w trudnym momencie epidemii inwestycje publiczne napędzają gospodarkę i przyczyniają się do dobrej kondycji polskiego rynku – podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Według Urzędu Morskiego w Gdyni, w połowie marca pogoda pozwoliła wznowić roboty budowlane w rejonie sztucznej wyspy. Zima, choć sroższa niż w poprzednim roku, okazała się łaskawa. Po ustąpieniu zalodzenia nie stwierdzono żadnych uszkodzeń na wykonanej wcześniej konstrukcji – ocenił inwestor.

Zaawansowanie robót wynosi 66 proc.

– Początek wiosny to dla nas czas bicia rekordu. Okazało się, że w marcu, mimo że pracowaliśmy tylko dwa tygodnie (przy sztucznej wyspie), udało nam się zamontować 136 podwodnych ściągów. Poza tym pogrążyliśmy 570 m bieżących ściany szczelnej z grodzic, co też jest naszym nowym rekordem. Łączne zaawansowanie robót kafarowych wynosi ok. 66 proc. Zbliżamy się do pełnego zamknięcia obwodu sztucznej wyspy – wyjaśnił Paweł Śpiewak, kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix.

Oprócz tego prowadzone są roboty czerpalne i refulacyjne oraz ziemne wewnątrz grodzy. Na drugą połowę kwietnia zaplanowano rozpoczęcie prac narzutowych. Kamień hydrotechniczny będzie transportowany drogą wodną z Elbląga.

– Budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną już na tym etapie aktywizuje Port Elbląg. Jego terminale wykorzystywane są do składowania i lada chwila do transportu materiałów niezbędnych do realizacji inwestycji. Całość kamienia hydrotechnicznego, potrzebnego do obudowy sztucznej wyspy, zostanie dostarczona drogą wodną, barkami, właśnie z elbląskiego portu – podkreślił kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.


mierzeja wiślana 1200 free.jpg
"Mały Kanał Sueski". Czeskie media piszą o przekopie Mierzei Wiślanej

Sprowadza specjalistyczny sprzęt

Korzystając ze sprzyjających warunków pogodowych, trwają roboty żelbetowe na obu falochronach. Układany jest kamień hydrotechniczny, a także warstwa ochronna z użyciem prefabrykatów. Na falochronie wschodnim warstwa ochronna zostanie ułożona na odcinku 900 m, a na zachodnim prefabrykaty będą ułożone na odcinku 300 m. W połowie kwietnia wykonawca planuje wrócić, po przerwie zimowej, do pogrążania ścianek szczelnych na obu falochronach w zakresie grodzy, a także głowy falochronu. Kontynuowane będą również prace związane z pogrążeniem pali rurowych.

– Pomimo iż wyprzedzamy założony harmonogram, dla pełnego zabezpieczenia robót, wykonawca wzmacnia swoje siły i obecnie sprowadza dodatkowy, specjalistyczny sprzęt do realizacji prac zarówno z lądu, jak i z wody – tłumaczy zastępca pełnomocnika dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. realizacji inwestycji Andrzej Małkiewicz.

Prefabrykowane elementy betonowe magazynowane są na placu składowym. Do wykonania całej inwestycji potrzeba ich ok. 10 tys.

Intensywne roboty są prowadzone także w rejonie kanału żeglugowego. Zakończono już m.in. tworzenie elementów oczepów niezbędnych do wykonania tymczasowego portu – to dwie ściany o długości około 340 m każda. Wykonano też mikropale i zakończono pogrążanie ścianek na kanale (z wyjątkiem obszaru drogi 501). Dodatkowo prowadzone są prace czerpalne na części północnej.


tvp mierzeja wiślana free screen przekop 1200.jpg
Drugi etap przekopu Mierzei Wiślanej. Wkrótce podpisanie umowy na ważną inwestycję

Pierwsze elementy konstrukcji stalowej

Tymczasem w śluzie zakończono wykopy, wykonano beton podkładowy, zabetonowano dwie ściany w kieszeni bramy południowej oraz wykonywano płytę denną śluzy – zabetonowano dwie sekcje z siedmiu.

Prace trwają również przy obu mostach. Na południowym zamontowano przeciwwagi. Miejsca styków technologicznych zabezpieczono przed korozją. Przygotowano powierzchnię konstrukcji do wykonania nawierzchni jezdni i chodników. Trwa montaż elementów hydrauliki.

Z kolei na moście północnym dostarczono pierwsze elementy konstrukcji stalowej – przeciwwagi i łożysko królewskie. Trwają prace hydrauliczne, a wkrótce rozpocznie się scalania konstrukcji stalowej ustroju nośnego. W budynku Kapitanatu trwają prace związane z montażem instalacji wewnętrznych oraz wykończeniem pomieszczeń.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

 


PolskieRadio24.pl, PAP, DoS