Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Michał Dydliński 20.04.2021

Rozpoczęła się pierwsza inwestycja w ramach programu budowy 100 obwodnic

Rozpoczęła się budowa obwodnicy wsi Smolajny na Warmii i Mazurach. To pierwsza tak zaawansowana inwestycja w programie budowy stu obwodnic. W uroczystym rozpoczęciu prac wziął udział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Budowa nowej obwodnicyBudowa nowej obwodnicyTT/GDDKiA Olsztyn

Smolajny to wieś zamieszkiwana dziś przed ponad 500 osób. Znajduje się na północ od Olsztyna w historycznej Warmii. Przez wieś przebiega ruchliwa droga krajowa numer 51. Codziennie przejeżdża tędy kilkanaście tysięcy samochodów, w tym ciężarowych. Trasa ta jest w tym regionie północnym wylotem z Olsztyna i biegnie w kierunku granicy państwa z rosyjskim obwodem kaliningradzkim.   

Miejsce to spełnia wszystkie wymogi, które stawia program budowy stu obwodnic. Chodzi między innymi o natężenie ruchu, zagrożenie bezpieczeństwa, czy też wysoki poziom zanieczyszczenia powietrza.

Ze względu na niewielki teren obwodnica Smolajn będzie jedną z krótszych inwestycji ujętych w programie.

droga budowa 1200.jpg
Program budowy 100 obwodnic. GDDKiA podsumowuje dotychczasowe prace

Budowa drogi i infrastruktury

Inwestycja będzie polegać na rozbudowie drogi w istniejącym i częściowo w nowym śladzie, o łącznej długości 1,76 km. W ramach zadania zostaną wybudowane dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Trasa będzie miała jedną jezdnię w obu kierunkach. Nie zaplanowano pasa awaryjnego. W myśl projektu dozwolona prędkość na tym odcinku będzie wynosiła 80 kilometrów na godzinę. Obwodnicą będą się mogły poruszać także ciężkie samochody. Zakończenie budowy planowane jest na 2024 rok.

 - Obwodnica Smolajn, jako pierwsza w ramach rządowego programu wchodzi w fazę prac ziemnych – mówił podczas uroczystości wiceminister Rafał Weber.
Podkreślił, że inwestycja, to dobra wiadomość dla mieszkańców regionu. Zaznaczył, że wpłynie ona pozytywnie na ruch tranzytowy – jego szybkość i bezpieczeństwo. Z drugiej strony poprawi komfort życia mieszkańców.

Dodał, że rządowy program budowy stu obwodnic ma na celu likwidację tak zwanych wąskich gardeł transportowych.

- Program wpłynie na udrożnienie komunikacyjne wszystkich regionów naszego kraju, ponieważ takie inwestycje są realizowane w każdym z 16 województw – podsumował Rafał Weber.

Posłuchaj
00:19 veber.mp3 Rafał Weber: obwodnica poprawi jakość życia w regionie (IAR)

Na Warmii i Mazurach powstanie więcej obwodnic. Zaplanowano budowę między innymi obwodnicy Pisza, Szczytna i Dywid.

Ma być ciszej i bezpieczniej

Najważniejszym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości. Koszt realizacji rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 został oszacowany na blisko 28 miliardów złotych.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md