Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 20.05.2021

Koronawirus już nie straszy konsumentów? W maju znacząca poprawa ważnego wskaźnika

W maju odnotowano znaczącą poprawę obu wskaźników koniunktury konsumenckiej - podał w czwartek GUS. Wskaźnik bieżący jest na najwyższym poziomie w tym roku i najwyższym poziomie od lipca 2020 roku.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł -14,6 i był o 7,9 pkt. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

1200_firma_dokumenty_kobieta_shutterstock.png
Przybywa firm, spada liczba upadłości. Znamy nowe dane GUS

Oceny lepsze niż przed miesiącem i rokiem

W maju wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. W odniesieniu do maja 2020 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 15,5 pkt. proc.

Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w maju wzrósł o 10,9 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -8,9.

Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki.

1200_bankomat_shutterstock.png
Rosną oszczędności Polaków i firm na kontach. Ekonomista: to przełoży się na wzrost gospodarczy

W maju WWUK osiągnął wartość o 28,4 pkt. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2020 r.

W centrach handlowych coraz więcej kupujących

Te oceny przekładają się na sytuacje w handlu - w drugim tygodniu po wznowieniu działalności wszystkich sklepów, od 10 do 16 maja, centra handlowe odwiedziło o 42 proc. więcej klientów wobec rezultatów z 2020 r.; to 84 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r., przed pandemią – podała Polska Rada Centrów Handlowych.

Według PRCH rosnące stopniowo wyniki to efekt przystosowania klientów do funkcjonowania w warunkach pandemii, ale też rosnącego poczucia bezpieczeństwa i stale zwiększającej się liczby osób zaszczepionych.


PAP, jk