Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Stanisław Brzeg-Wieluński 24.06.2021

PKP Cargo na zakupach. Nowe wagony intermodalne już niedługo w zasobach spółki

PKP Cargo kupią 220 platform służących do przewozów intermodalnych oraz pięć lokomotyw wielosystemowych, które będą wykorzystywane w przewozach międzynarodowych. To kolejne inwestycje spółki. W zeszłym tygodniu jej zarząd ogłosił, że kupi zamkniętą kilka lat temu fabrykę wagonów towarowych na Podkarpaciu.  

Jak informuje spółka, kontrakt na wagony-platformy już jest realizowany. Niedawno PKP Cargo odebrały pierwszą partię, składającą się z ponad 40 wagonów. Wyprodukowało je polsko-rumuńskie konsorcjum.

Jest to już druga tego typu umowa na dostawę tego typu wagonów. W 2019 roku rozpoczęła się realizacja kontraktu na dostawę 936 platform, które wyprodukuje jedna ze słowackich firm. Prezes firmy Czesław Warsewicz zwraca uwagę, że zakup był możliwy dzięki unijnemu dofinansowaniu.

Fundusze Wspólnoty pokryły 50 procent kosztów kwalifikowanych tego zakupu. Umowę w tej sprawie podpisano w 2018 roku z centrum unijnych projektów transportowych. Prezes podkreśla, że jest to największa tego typu umowa w historii spółki.

pkp cargo 1200.jpg
PKP Cargo wznawia produkcję wagonów towarowych. Planuje odkupić byłą fabrykę Gniewczyna

Jaki typ transportu wybrać?

Decyzja o zakupie została podjęta po analizach rynkowych. Zarząd firmy doszedł do wniosku, że to właśnie transport intermodalny ma przed sobą przyszłość i warto w niego inwestować. Dziś widać trend spadku udziału transportu towarów masowych w kolejowych przewozach towarowych, szczególnie węgla. Jeszcze kilka lat temu transport intermodalny zapewniał jedynie kilka procent pracy przewozowej.

W zeszłym roku było to już 18 procent. Przy czym kontenery intermodalne, to 10 procent pracy przewozowej pod względem masy. Jak tłumaczy Czesław Warsewicz, to dlatego, że tego typu kontenery są transportowane na dłuższe dystanse, niż inny typ towarów.

- Żeby odpowiedzieć na oczekiwania rynku, musimy zadbać o odpowiednie zasoby taborowe. Potrzebujemy nowoczesnych wagonów i lokomotyw, które pozwolą nam wozić ładunki bardziej efektywnie , szybciej i taniej od konkurencji - podkreślił prezes firmy.

- Nowe wagony zakupione od polsko-rumuńskiego konsorcjum są cichsze od starszych typów, pozwalają na lepsze rozmieszczenie  ładunku o różnej długości i są dostosowane do rozwijania prędkości do 120 kilometrów na godzinę - podsumował Czesław Warsewicz.

PKP CARGO.jpg
Jak Grupa PKP Cargo daje sobie radę w czasie pandemii? Mamy dane za ubiegły rok

Co to jest "intermodal"?

Przewóz intermodalny, to  typ transportu polegający na przewozie ładunków środkami przewozowymi różnych gałęzi transportu. Oznacza to, że do przewozu ładunku wykorzystuje się kolej, czy transport drogowy, przy jednoczesnym wykorzystaniu tylko jednej jednostki ładunkowej na przykład kontenera na całej trasie przewozów.

Intermodal pozwala na rozwój transportu międzynarodowego. Jest to tym bardziej ważne, że taki transport powoli odżywa po pandemii. Już widać trend wzrostowy w wymianie handlowej. Jak mówi prezes PKP Cargo jednocześnie następuje „konteneryzacja” światowej gospodarki.

Prezes zwraca uwagę na jeszcze jedną rzecz. W dobie pandemii, gdy zarówno polska, jak i światowa gospodarka została niemalże zamrożona, a lock – down spowodował największy kryzys w globalnej gospodarce, saldo przewozów intermodalnych było korzystne. PKP Cargo odnotowała w 2020 roku wyższy odsetek tego typu przewozów, niż w 2019. W kolejnych latach zapowiadany jest kolejny wzrost tego segmentu rynku przewozów kolejowych.


PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw