Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Michał Dydliński 05.08.2021

Drogowcy testują tunel Południowej Obwodnicy Warszawy

Trwają testy systemów bezpieczeństwa w tunelu, który jest jednym z odcinków drogi ekspresowej S2 w Warszawie. Jest on częścią południowej obwodnicy stolicy. Testy są niezbędne do decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Tunel, to ostatni odcinek tej inwestycji, który nie został jeszcze oddany do użytku. Drogowcy zapowiadają, że pierwsi kierowcy będą mogli pojechać tędy za kilka tygodni.

W ramach testów i odbiorów poszczególnych systemów bezpieczeństwa w tunelu sprawdzane jest zasilanie podstawowe i awaryjne, systemy alarmowe, w tym komunikaty głosowe, odwodnienie, oświetlenie oraz wentylacja. By sprawdzić jej działanie, robi się próbę z tak zwanym gorącym dymem, co symuluje prawdziwy pożar.  Od wyników tych prób zależy, czy służby wydadzą zgodę na dopuszczenie do ruchu.

Oczekiwanie na pozwolenia

Cały czas trwa postępowanie administracyjne prowadzone przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Warszawie, którego celem jest wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie dla budynku Centrum Zarządzania Tunelem. Po uzyskaniu decyzji zacznie tam działać obsługa zarządzania tunelem, Punkt Informacji Drogowej, a docelowo również Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem.

Drogowcy przypominają, że  zgodnie z  tak zwaną dyrektywą tunelową Unii Europejskiej, która zawiera opis minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej, obiekt jest wyposażony w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne.


1200 (13).jpg
Nowy przystanek kolejowy w stolicy. Duże ułatwienie dla mieszkańców

W układzie wentylacji zamontowany jest system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana jest widoczność w tunelu, a czujniki wykryją i zasygnalizują pożar.

Obiekt pod Ursynowem wyposażony jest w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu znajdują się również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa.

Wzdłuż ścian tunelu znajdują się chodniki, które w razie potrzeby będą ciągami ewakuacyjnymi. Co 250 metrów ulokowano też przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść znajdziemy na tablicach oświetlenia awaryjnego.

Tunel trudny w budowie

Problemy z budową tunelu pod warszawską dzielnicą Ursynów spowodowały opóźnienie zakończenia tej inwestycji. Początkowo Południowa Obwodnica Warszawy od węzła Puławska do Węzła Lubelska miała być gotowa w 2020 roku. I rzeczywiście wszystkie odcinki, poza tunelem były wtedy gotowe. Na przełomie 2020 i 2021 roku drogowcy mówili, że tunel będzie dostępny pod koniec pierwszego kwartału tego roku. Dziś nowy termin, to wrzesień lub październik.

Budowa drogi ekspresowej S2 na odcinku Puławska - Lubelska jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości 18,6 km wynosi ok. 2 miliardy złotych.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md