Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 03.09.2021

Rynek samochodowy: Polacy kupią w tym roku 480 tys. nowych aut. To ponad 12 proc. więcej niż rok temu

Mimo, że w sierpniu zarejestrowano mniej nowych samochodów niż rok wcześniej, to według prognoz Instytutu Samar, w tym roku czeka nas wzrost sprzedaży nowych aut do 480 tysięcy sztuk, tj. o 12,2 proc. więcej niż w 2020 r.

Potwierdzają to dane skumulowane za osiem miesięcy w liczbie 363 tys. 956 sztuk, które wskazują na wzrost sprzedaży o 24,54 proc. rdr - dodano w raporcie.


produkcja fabryka motoryzacja 1200.jpg
Przemysł motoryzacyjny "wraca do żywych". Po załamaniu w 2020 r. rośnie produkcja i popyt na samochody

W wakacje spada  sprzedaż nowych aut

Tymczasem w sierpniu 2021 r. zarejestrowano w Polsce ponad 38,7 tys. aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t. To spadek o prawie o 2 proc. rdr i niespełna 13 proc. w ujęciu miesięcznym - podał w piątek Instytut Samar.

Według Instytutu Samar, to drugi z rzędu (a trzeci w tym roku) spadek sprzedaży zanotowany po pięciu miesiącach wzrostu (liczonego rok do roku).

Analitycy Samaru zwrócili uwagę, że uwzględnienie reeksportu wpływa na finalną wielkość polskiego rynku, który w sierpniu 2021 roku wchłonął nieco ponad 37 tys. aut. Wynik ten również może jeszcze ulec zmianie, gdyż w momencie przygotowania niniejszej informacji prasowej nie wszystkie dane były dostępne - zaznaczyli.

"Tradycyjnie lipiec i sierpień to okres letnich wakacji i urlopów, w którym popyt na samochody jest niższy", zaznaczono w raporcie.

Spadek sprzedaży wynika też z ograniczeniem dostępności aut z powodu problemów z półprzewodnikami

Raport wskazuje też na inne "techniczne" powody spadku sprzedaży. "Warto jednak zwrócić również uwagę na trwające od kilku miesięcy ograniczenia w dostępności aut ze względu na problemy z półprzewodnikami. Produkcja niektórych modeli została znacznie ograniczona lub wręcz zastopowana, co odbija się wyraźnie na dostawach samochodów i kondycji rynku" - wskazał raport.


elektronika free 1200.jpg
Producenci samochodów mają problem: brakuje chipów. To efekt koronawirusa i rywalizacji o "krzem"


Trzy czwarte nowych samochodów  kupuje się na "firmę"

Samar podał, że w sierpniu 2021 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 24,4 proc.. Udział firm osiągnął poziom 75,6 proc.

Jak wyjaśniono, w liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 25 tys. 112 aut. Udział klientów firmowych w 2021 roku wyniósł 74,36 proc..

Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć - podano.

PAP, jk