Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Michał Dydliński 13.09.2021

Via Carpatia. Rusza budowa kolejnego odcinka trasy S19

Drogowcy zabierają się za budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19, która jest fragmentem międzynarodowej trasy Via Carpatia. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisał właśnie kontrakt na budowę fragmentu Iskrzynia – Miejsce Piastowe na Podkarpaciu. Via Carpatia będzie międzynarodowym korytarzem północ – południe, który połączy Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Bułgarię, Rumunię i Grecję.
Budowa Via CarpatiiBudowa Via CarpatiiGDDKiA/Krzysztof Nalewajko

Odcinek ten będzie miał długość ponad 10 kilometrów, przekrój dwujezdniowy po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Powstaną dwa węzły drogowe  - Iskrzynia i Miejsce Piastowe, a także  Obwód Utrzymania Drogowego  Miejsce Piastowe, obiekty inżynierskie w miejscach przekroczeń przeszkód poprzecznych - dwie estakady, pięć wiaduktów drogowych, 11 mostów w ciągu drogi ekspresowej, przejście nad drogą S19 dla zwierząt średnich, przejście pod obiektem inżynierskim dla średnich zwierząt, przejście pod obiektem inżynierskim dla małych zwierząt. Zaplanowano też  urządzenia BRD oraz urządzenia ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna.

1200_autostrada_shutterstock.png
Adamczyk: odpowiedzią na wyzwania rozwoju czystego transportu jest spójna sieć transportowa

Budowa wymaga przygotowań
         
Budowa drogi S19 na Podkarpaciu jest dla drogowców łączy się ze skomplikowanymi przygotowaniami. Odcinki drogi ekspresowej S19 będą przebiegać  w tym regionie przez teren różnorodny i skomplikowany pod względem geologicznym. Na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonano liczne rozpoznania geologiczne podłoża.

W tak różnorodnym i skomplikowanym pod względem geologicznym terenie przeprowadzenie badań jest dużym wyzwaniem. Dla odcinków Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe-Dukla, w zakresie rozpoznania geologicznego podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk wgłębny i powierzchniowy, a na podstawie uzyskanych wyników badań dokonano oceny warunków geologiczno-inżynierskich pod kątem stopnia jej skomplikowania.

Dla zobrazowania przeprowadzonego rozpoznania podłoża warto podać, że tylko na odcinku Iskrzynia – Miejsce Piastowe wykonano 1261 wierceń (o łącznej długości wierceń: 9432,4 m i głębokość wierceń: 2,3 - 25,0 m)

Via Carpatia jako impuls rozwojowy dla regionu

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber, który był obecny na uroczystości podpisania kontraktu powiedział, że inwestycją są zainteresowane wszystkie państwa Europy Środkowej. Zaznaczył, że podczas zeszłotygodniowego Forum Ekonomicznego w Karpaczu inwestycja ta była tematem rozmów na szczeblu międzynarodowym. Dodał też, że przedstawiciele różnych państw postrzegają budowę tej trasy jako da nowy impuls rozwojowy dla całego regionu.

Wiceszef resortu zapowiedział również, że jeszcze w tym roku zostaną oddane do użytkowania pierwsze odcinki S19 między Rzeszowem, a Lublinem. Przypomniał też, że kolejne fragmenty między Lublinem, a Białymstokiem i dalej do granicy z Litwą wchodzą w fazę wykonawczą.

Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała prawie 170 kilometrów długości.  Cały polski odcinek ma być gotowy w 2026 roku. Będzie miał on długość przekraczającą 600 kilometrów długości.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md